Rower crossowy

Inaczej rower trekkingowy posiada wiele zalet, spośród których najważniejszą jest jego uniwersalność. Rowery crossowe łączą w swojej konstrukcji cechy rowerów szosowych i rowerów górskich dlatego jak żadne inne nadają się na wyprawy rowerowe. Wszędzie tam gdzie odcinki asfaltowe trasy przeplatają się z odcinkami terenowymi rower turystyczny pozostaje bezkonkurencyjny. Dodatkowo z powodzeniem sprawdzi się również w mieście, choć oczywiście nie jest w tych warunkach tak wygodny jak klasyczna holenderka.

Rower trekkingowy to dobry wybór nie tylko na dłuższe wycieczki, ale również do codziennej jazdy rekreacyjnej – węższe opony niż w popularnych góralach dają lekkość jazdy na twardych drogach, a duża liczba przełożeń pozwala bez problemu radzić sobie ze stromymi podjazdami. Mimo dużej wszechstronności rowery crossowe mają swoją specyfikę, którą warto uwzględnić wybierając konkretny model. Przede wszystkim trzeba zastanowić się nad jego przeznaczeniem – czy będzie służył do codziennej rekreacji czy może raczej weźmie udział w poważniejszych wyprawach z pełnym ekwipunkiem. Odpowiedź na tę podstawową kwestię jest kluczowa dla określenia na jaką ramę się zdecydować oraz jaka powinna być wielkość kół.

Specyfikacja rowerów crossowych

Jak w innych rodzajach rowerów także w crossowych stosowane są najczęściej ramy aluminiowe i stalowe. Do jazdy na co dzień najlepszym wyborem jest rama aluminiowa, ze względu na jej niską wagę. Zapewni ona maksimum komfortu na co dzień, bez problemu poradzi sobie na górzystych trasach. Jeżeli rower ma być wykorzystany podczas wymagających wypraw warto zdecydować się na ramę stalową, nawet kosztem zwiększenia wagi roweru. Przemierzając setki kilometrów i docierając na rowerze w niedostępne miejsca może zdarzyć się awaria ramy np. pęknięcie widelca. O wiele łatwiej w warunkach wyprawowych znaleźć fachowca, który pospawa stalową ramę niż kogoś kto ma odpowiedni sprzęt i umiejętności żeby spawać aluminium.

Rowery crossowe produkowane są z kołami 26 calowymi lub 28 calowymi. W przypadku gdy rower w większości będzie przemierzał drogi asfaltowe lepiej wybrać koła w rozmiarze 28. Jeżeli jednak często będzie zabierany na wyjazdy w teren lepiej sprawdzą się koła w rozmiarze 26, ponieważ rowerem na takich kołach łatwiej się manewruje na trudniejszych technicznie, pełnych zakrętów i przeszkód trasach. Warto również do rekreacyjnych wycieczek terenowych zainwestować w model z amortyzowanym widelcem przednim żeby zapewnić sobie jak najwyższy komfort jazdy. Producenci rowerów, jak na przykład ceniona słowacka firma CTM, często stosują w rowerach crossowych rozwiązanie pośrednie – widelec z amortyzacją, która może być przez użytkownika manualnie włączana lub wyłączana. W przypadku roweru typowo wyprawowego lepiej zrezygnować z amortyzacji, chodzi o zminimalizowanie ryzyka trudnej do naprawienia awarii.

Do sprawnego poruszania się w różnych warunkach niezbędny jest napęd umożliwiający rozwijanie dużych prędkości na odcinkach płaskich i sprawne wspinanie się na wzniesienia w terenie górzystym. Z tego powodu rower crossowy ma dużą liczbę biegów, najczęściej spotykane są 24 biegi w konfiguracji 3 zębatki przednie + 8 zębatek tylnych oraz 29 biegów w konfiguracji 3 zębatki przednie + 9 zębatek tylnych.

W większości modeli rowerów trekkingowych montowane są przerzutki zewnętrzne, jest to podyktowane względami praktycznymi – serwisowanie tych przerzutek jest prostsze, a na wyprawie rowerowej drobną naprawę lub wyregulowanie takiej przerzutki może bez problemu wykonać użytkownik.

Kolejnym ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę wybierając rower crossowy są hamulce – stosowane są hamulce szczękowe V-brake, hamulce tarczowe, a w zaawansowanych modelach hamulce hydrauliczne. W jeździe rekreacyjnej świetnie sprawdzą się hamulce tarczowe i są one wtedy najbardziej komfortowym rozwiązaniem. Jednak do intensywnej jazdy wyprawowej lepiej zdecydować się na hamulce linkowe, decydująca jest ich prosta konstrukcja, wysoka niezawodność, łatwy serwis oraz duża skuteczność hamowania. Hamulce tarczowe świetne w mieście, nie zawsze poradzą sobie w intensywnej eksploatacji terenowej – długie hamowania na stromych zjazdach mocno obciążonym rowerem może doprowadzić do wygięcia tarcz. Z drugiej strony tarczówki lepiej spisują się od szczękowych kiedy koło jest wilgotne lub zabrudzone błotem dlatego decyzja o wyborze hamulców w wyprawowym rowerze crossowym musi być dobrze przemyślana.

Rower turystyczny wyróżnia się specyficzną konstrukcją, rama projektowana jest w taki sposób aby odległość między kołami była większa niż na przykład w rowerze górskim. Chodzi o to żeby użytkownik nie obijał pedałami lub nogami sakw umieszczonych z przodu i z tyłu. Crossówka jak żaden inny rower pozwala wygodnie, a przy tym w pełni bezpiecznie transportować cały ekwipunek wyprawowy umieszczony w sakwach. W związku z tym w rowerach tych seryjnie montowane są bagażniki – w zależności od modelu klasyczne do sakwy górnej lub specjalistyczne ze wspornikami pod sakwy boczne. Często rowery crossowe dają możliwość zamontowania przedniego bagażnika pod sakwy.

W rowerach crossowych przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej w miastach oraz na łatwiejszych trasach wycieczkowych instalowany jest praktyczny osprzęt dodatkowy taki jak błotniki, osłona łańcucha, oświetlenie zasilane dynamem.

Rowery crossowe damskie i męskie

Rower crossowy ma płeć. Dla kobiet produkowane są modele z ramą damską zapewniającą głębokie wejście na rower oraz z odpowiednio wyprofilowanym siodełkiem. Rowery dla mężczyzn budowane są na ramach z klasyczną poprzeczką i w większym rozmiarze.

Rower crossowy w ofercie sklepu Presto reprezentowany jest przede wszystkim przez modele marki CTM. Jest to solidny słowacki producent dostarczający rowery wyróżniające się rewelacyjnym stosunkiem jakości do ceny. W każdym sezonie kolekcja rowerów jest odświeżana, wprowadzane są różne nowinki techniczne oraz coraz ciekawsza kolorystyka. Z pewnością każdy kto szuka roweru crossowego znajdzie w sklepie Presto model idealnie dopasowany do swoich potrzeb.

Rowery crossowe

Ilość znalezionych towarów: 1
 
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij