Sklep sportowo-turystyczny PRESTO

Rowery miejskie

Rower miejski wywodzi się z Holandii, która na całym świecie uważana jest za ojczyznę rowerów. Z tego powodu rowery miejskie często określane są jako holenderki. Konstrukcja roweru miejskiego jest bardzo charakterystyczna, ponieważ musi posiadać specyficzne walory użytkowe gwarantujące komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Ten typ rowerów ma płeć tzn. są produkowane modele uniwersalne, przeznaczone dla mężczyzn oraz przeznaczone wyłącznie dla kobiet. Rower miejski damski jest u nas ciągle najczęściej spotykany, ale liczba mężczyzn przesiadających się z samochodu na dwa koła ciągle rośnie.

Dobry rower miejski

Geometria ramy roweru miejskiego wymusza wyprostowaną sylwetkę, do niej dostosowywana jest kierownicy o szerokim rozstawie. Wśród wszystkich rodzajów rowerów właśnie miejskie mają najcięższą ramę, która nierzadko przekracza wagę 20 kilogramów. Po prostu rama musi być przede wszystkim mocna żeby wytrzymać intensywne użytkowanie na co dzień, poza tym montowane jest do niej sporo osprzętu dodatkowego, który również jest uwzględniany na etapie projektowania ram. Z tego powodu rower miejski, jak wskazuje jego nazwa, nadaje się tylko i wyłącznie do jazdy po mieście. Można zapomnieć o wycieczkach poza miasto, weekendowych przejażdżkach na dłuższych dystansach, nie mówiąc już o zjechaniu na drogi o miękkiej nawierzchni. Rower do miasta to po prostu doskonałe narzędzie codziennego użytku, które zastąpi samochód, autobus i tramwaj. W warunkach dużego ruchu na drogach nie ma lepszego sposobu na sprawne przemieszanie się niż rower miejski. Dodatkowo ostatnie lata wyraźnie sprzyjają rowerzystom, w największych polskich miastach takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk i w wielu, wielu innych systematycznie rozbudowywana jest infrastruktura rowerowa. Powstają nowe ścieżki rowerowe, wytyczane są kontrapasy, w centrach i przy dworcach instalowane są nowoczesne parkingi skrzyniowe do bezpiecznego przechowywania rowerów.

Kolejną charakterystyczną cechą roweru do miasta jest duże, komfortowe siedzisko – tak szerokich siodełek nie spotyka się w żadnym innym typie rowerów. Łagodnie wyprofilowane, niejednokrotnie z zainstalowanymi sprężynami amortyzującymi wstrząsy, jazda na nim przypomina siedzenie w wygodnym fotelu (pamiętajmy, że konstrukcja wymusza utrzymywanie wyprostowanej sylwetki podczas jazdy).

Wspomniana przy siodełkach amortyzacja to jedna z ogromnych zalet roweru miejskiego, zwłaszcza biorąc pod uwagę twarde podłoże takie jak asfalt, beton, bruk czy płyty chodnikowe. Rowery miejskie w tradycyjnym wydaniu mają ramę stalową, która skutecznie pochłania większą część wibracji. Nie jest konieczne stosowanie amortyzowanego widelca co z kolei przekłada się na praktycznie stuprocentową bezawaryjność tego elementu oraz brak konieczności fachowego serwisowania.

W rowerze miejskim można spotkać jeden z trzech rodzajów napędów:

  • tzw. ostre koło - korba i tylna piasta z jedną zębatką są połączone na sztywno za pomocą łańcucha
  • przerzutki zewnętrzne – w miejskich stosowane rzadziej, za to zdecydowanie najczęściej spotykane w innych typach rowerów
  • przerzutki wewnętrzne – tzw. przerzutki planetarne. Najpopularniejsze rozwiązanie napędu w rowerach miejskich, przerzutki schowane są w tylnej piaście koła.

Wielu rowerzystów nie ma zaufania do przerzutek w piaście, ale są to obawy nieuzasadnione. Współczesne rozwiązania konstrukcyjne gwarantują niezawodność tego systemu. Dodatkowo ma on wiele dodatkowych zalet – przerzutki są świetnie chronione przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych (nie korodują), zmiany przełożenia można dokonywać na zatrzymanym rowerze np. stojąc przed przejściem dla pieszych, trzy biegi w zupełności wystarczają do jazdy po mieście.

Napęd w rowerach miejskich – czyli przenoszenie obrotowego ruchu korby na tylne koło – odbywa się poprzez łańcuch poruszający się na zębatce korby i przerzutek. Z racji tego, że jadąc do pracy, na zakupy, na uczelnię, do szkoły czy na spotkanie przy kawie trzeba zadbać o swoje wyjściowe ubranie łańcuchy osłaniane są obudowami zapobiegającymi ubrudzeniu się. Taka obudowa sprawia, że woda z łańcucha nie pryska w górę, gromadzące się na nim zanieczyszczenia nie mają kontaktu z ubiorem, a w skrajnych przypadkach zapobiega wkręceniu się w łańcuch nogawek spodni. Dla zapewnienia komfortu jazdy w każdych warunkach każdy rower do jazdy w mieście posiada błotniki, przy czym błotniki.

W standardowym wyposażeniu roweru miejskiego znajduje się bagażnik tylny, przy czym rower damski miejski często ma również koszyk na kierownicy. Bagażnik występuje praktycznie wyłącznie w rowerach miejskich (drugą kategorią gdzie jest stosowany są rowery wyprawowe, gdzie bagażnik transportuje sakwy), ponieważ w mieście naprawdę się przydaje i nie m znaczenia to, że zwiększa wagę roweru.

Oświetlenie do rowerów miejskich stanowią zazwyczaj klasyczne lampy zasilane prądem wytwarzanym przez dynamo montowane przy przednim lub tylnym kole. Dynamo to mała prądnica z obrotową główką posiadającą poprzeczne nacięcia - układ sprężynowy dociska główkę do opony koła, pod wpływem tarcia wprawiana jest ona w ruch obrotowy i dynamo wytwarza prąd. Chociaż dynamo wydaje się staroświeckie, to w praktyce jest bardzo użyteczne. Nie trzeba pamiętać o wymianie baterii w lampkach, ani o konieczności ich włączenia lub wyłączenia.

Rowery miejskie mogą być wyposażone w hamulce torpedo (hamowanie odbywa się przez cofnięcie pedałów) lub szczękowe (szczęki zaciskane za pomocą manetek na kierownicy). Warto mieć hamulce na obu kołach (np. tył torpedo, przód szczęka) – po prostu w mieście często trzeba szybko zahamować, w gęstym ruchu dość często występują sytuacje awaryjne kiedy możliwość spowolnienia dwóch kół bardzo poprawia bezpieczeństwo.

Rower miejski w sklepie Presto reprezentowany jest przede wszystkim przez doskonałe modele firmy Maxim dystrybuowanej przez Zasada Bikes. Dodatkowo w każdym sezonie pojawiają się w ofercie budżetowe rowery miejskie dla osób rzadziej wykorzystujących z rower jako środek transportu i jeżdżących bardziej rekreacyjnie.

Rowery miejskie

Ilość znalezionych towarów: 1


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij