http://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/jak-wybrac-walizke-w-podroz-ktora-najlepsza/4372/ 2018-04-19 13:06:17.000000

Jak wybrać walizkę w podróż? Która najlepsza?

Zazwyczaj kupując walizkę szukamy modelu, który pomieści jak najwięcej, będzie w miarę gustowny, a przy tym tani. Pamiętajmy jednak, że walizka w dużym stopniu wpływa na komfort podróżowania, gdyż odpowiednio spakowane i zabezpieczone bagaże, które wygodnie transportujemy są gwarancją spokoju i braku nerwów. Poznajmy najważniejsze zasady wyboru dobrej walizki oraz odpowiedź na pytanie: Dlaczego nie warto oszczędzać kupując walizkę. Jaką walizkę kupić?

Już na wstępie warto odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie. Otóż oszczędności, jakie poczyniliśmy kupując tańszą walizkę mogą się odbić dużymi stratami w późniejszym terminie.

Wyobraźmy sobie, że do walizki z najniższej półki cenowej, z marnych materiałów i o niewielkiej odporności pakujemy cenne przedmioty, choćby służbowy laptop, drogi aparat fotograficzny lub inne ważne dla nas bagaże. Następnie oddajemy walizkę na lotnisku, a potem dzieją się z nią różne rzeczy – spada ona z taśmy, jest przewożona w ścisku, przygnieciona innymi bagażami wózkami bagażowymi, a następnie pakowana do luku w samolocie bez dbałości o zawartość. Wiele walizek nie wytrzymuje takiej próby i rozpada się, wyrzucając zawartość np. na płytę lotniska. Nic przyjemnego, prawda?

Wybieramy walizkę – co jest ważne?

Wiele osób wybierając walizkę idzie do sklepu i kupuje model, który „wydaje się” najlepszy. Następnie podczas podróży, wychodzą braki i złe decyzje. Warto wyeliminować ten stres wybierając pożądane cechy jeszcze przed zakupem.

Kółka

To jeden z najpopularniejszych i najbardziej pożądanych elementów w dużej walizce. Mówi się, że kółka wymyślił Bernard D. Sadow, który wracając z wakacji w 1970 toku, niosąc ciężkie walizki zauważył na lotnisku pracownika obsługi przewożącego bagaże na wózku. Od tego momentu wiedział, że życie podróżujących zmieni się na lepsze dzięki kółkom. Jak doskonale wiemy, miał absolutną rację. Jego wizja walizki posiadała cztery kółka, choć obecnie znajdziemy również modele posiadające dwa kółka.

Walizki z dwoma kółkami oraz specjalnym stelażem wymyślił w 1987 roku Robert Plath, pilot Northwest Airlines. Oprócz tego walizki jego projektu mają specjalny, wysuwany uchwyt, dzięki czemu są zarówno kompaktowe, jak również bardzo komfortowe. Obecnie mało kto wyobraża sobie daleką podróż z tradycyjną walizką lub torbą podróżną, którą trzeba cały czas nieść.

Pamiętajmy również, aby zwrócić uwagę na jakość kółek. Twarde kółka plastikowe bez łożysk szybko się zepsują i nie zapewnią odpowiedniego komfortu. Najlepszym rozwiązaniem są kółka kauczukowe na łożyskach z możliwością ich wymiany.

Polecane walizki w Presto

Materiały

Przed laty walizki oraz kufry tworzone były z drewna, płyt pilśniowych lub grubych skór na metalowym stelażu. Niestety ich waga nierzadko przekraczała masę samego bagażu. Na szczęście tamte czasy minęły, a dzisiejsze walizki zazwyczaj wykonane są z lekkich i wytrzymałych materiałów, nierzadko ze specjalnych tworzyw a nawet włókna węglowego, choć ich koszt jest bardzo wysoki. Popularne walizki wykonane są natomiast z lekkich materiałów syntetycznych – niedrogich i stosunkowo wytrzymałych.

Obecnie, ze względu na rodzaj zastosowanych materiałów, walizki można podzielić na:

  • twarde
  • miękkie
  • półtwarde

Zacznijmy od materiałów twardych, które są mało popularne wśród użytkowników, choć ich konstrukcja najlepiej zabezpiecza bagaż. Są to swego rodzaju nowoczesne kufry, choć ich ściany zbudowane są nie z drewna, ale nowoczesnych materiałów termoplastycznych takich jak poliwęglan, włókno szklane, tworzywo sztuczne, polipropylen lub ABS. Charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia, pęknięcia i wgniecenia, choć po przekroczeniu pewnej granicy pękają lub trwale się odkształcają. W przypadku walizek miękkich lub półtwardych, istnieje możliwość powrotu do pierwotnego kształtu – tutaj niestety nie. Najlepsze modele są w stanie wytrzymać nacisk nawet kilkuset kilogramów, najtańsze zaś mogą pękać przy nawet niewielkim uderzeniu.

Zalety i wady walizek twardych

ZALETY

  • Wysoka wytrzymałość.
  • Najlepsze zabezpieczenie przed uszkodzeniem np. delikatnych przedmiotów.
  • Najlepszy wybór do samolotu.

WADY

  • Brak możliwości dopasowania kształtu np. do bagażnika.
  • Po uszkodzeniu praktycznie brak możliwości naprawy.

Na drugim biegunie mamy walizki wykonane z miękkich materiałów. Do ich produkcji używa się zazwyczaj syntetycznych materiałów tekstylnych – najczęściej wykorzystywane są włókna poliestrowe oraz Cordura (nylon) o wysokiej gęstości. Co prawda stopień ochrony przewożonych rzeczy jest niski, ale jeśli wewnątrz są tylko ubrania i inne niewrażliwe na uderzenia przedmioty, będzie to najlepsze rozwiązanie. Tego typu walizki są niedrogie, zaś uszkodzenia zdarzają się rzadziej – są to głównie rozdarcia lub przetarcia, ale po uderzeniu lub przygnieceniu, walizka odzyska pierwotny kształt. Miękkość przyda się również przy „upychaniu” walizki, gdyż można nieco zmienić jej kształt.

Zalety i wady walizek miękkich

ZALETY

  • Wysoka podatność na zmiany kształtu.
  • Dobra trwałość oraz możliwość naprawy.
  • Najlepszy wybór do samolotu.
  • Możliwość zapakowania dodatkowych przedmiotów.
  • Zazwyczaj najniższa cena.

WADY

  • Słabe zabezpieczenie przedmiotów wewnątrz.
  • Nie nadaje się do podróży samolotem.

Pośrednim rozwiązaniem są walizki półtwarde. Z jednej strony ścianki takiej walizki są na tyle twarde, że zabezpieczają przewożone wewnątrz delikatne przedmioty, ale z drugiej strony na tyle elastyczne, aby można było zapakować do wnętrza kilka drobiazgów więcej. Do szycia tego typu modeli wykorzystuje się bardzo często materiał EVA (Ethylene Vinyl Acelate). W wielkim skrócie, jest to tworzywo trwałe, elastyczne i odporne na wodę. Są również modele wykonane z poliestru o wysokiej gęstości, który dodatkowo wzmacniany jest pianką.

Zalety i wady walizek półtwardych

ZALETY

  • Kompromis pomiędzy trwałością a elastycznością.

WADY

  • Średnie zabezpieczenie bagaży.

Jaką wybrać walizkę?

To wszystko zależy od tego, jak i czym podróżujemy oraz co zabieramy ze sobą. Osoby, które często latają samolotami i zabierają ze sobą cenne przedmioty, na pewno zdecydują się na walizkę twardą lub półtwardą. Jeśli jednak ktoś preferuje podróże własnym transportem, na pewno wybierze tańszą walizkę miękką.

Wymiary

Dopiero teraz przechodzimy do jakże istotnego parametru, jakim są wymiary walizki. Wymiary oraz waga, bo to też bardzo istotna cecha. O ile podróżując samochodem, możemy sobie pozwolić na niemal dowolny rozmiar, o ile zmieści się w bagażniku, ta podróżując na przykład samolotem, musimy trzymać się ściśle określonych parametrów. Oczywiście producenci doskonale o tym wiedzą i starają się, aby ich produkty spełniały stawiane przed nimi wymogi.

Jeśli decydujemy się na małą walizkę, która ma również pełnić rolę bagażu podręcznego, musimy przede wszystkim kierować się wymiarami, ponieważ musi się zmieścić do schowka w samolocie nad głowami pasażerów lub pod fotelem. Przyjmuje się, że suma długości, szerokości i głębokości walizki nie powinna przekroczyć 115 cm. W popularnych liniach lotniczych bagaż podręczny może mieć maksymalne rozmiary 55 cm x 40 cm x 20 cm. Sprawdzajmy jednak wymogi każdej linii, gdyż mogą się one od siebie nieznacznie różnić. Jeśli zaś chodzi o bagaż główny, jego maksymalne rozmiary to w większości przypadków 1,715 m x 1,499 m x 1,194 m.

Pamiętajmy również o wadze walizki, ponieważ linie lotnicze ograniczają także masę zabieranego bagażu. Najczęściej bagaż podręczny może ważyć od 8 do 10 kg. Pamiętaj, że mała walizka może mieć masę od 2 kg do nawet 3,5 kg, w związku z czym na bagaż możemy przeznaczyć różnicę masy dopuszczalnej i masy walizki. Za każdy dodatkowy kilogram przewoźnicy każdą sobie słono płacić. W klasie pierwszej i biznesowej można zabrać cięższy bagaż – do 32 kg. Tyle bowiem według przepisów może maksymalnie podnieść pracownik obsługi lotniska. Jeśli chodzi o wagę dużych walizek, jest to czasami nawet 10 kilogramów. Koniecznie sprawdzajmy ten parametr przed zakupem!

Warto wiedzieć!

Jeśli na pokład zabierzemy walizkę, która nie zmieści się w specjalnym luku, przewoźnik może odmówić jej przewiezienia. Dlatego też dokładnie sprawdzajmy wymogi danej linii lotniczej i nie przekraczajmy limitów nawet o centymetr lub gram!

Dodatkowe funkcje i możliwości

Wybierając walizkę zwróćmy również uwagę na dodatki i przydatne możliwości. Na uwagę zasługują przede wszystkim kieszonki na drobiazgi, bilety, karty parkingowe itp. Przydatna może być także osobna komora na garnitur, laptopa, lub inny sprzęt, jak również specjalne szelki, którymi będziemy mogli spiąć zapakowane ubrania.

Niektóre walizki wyposażono w dodatkowy pasek na ramię, a nawet szelki, za pomocą których możemy zamienić walizkę w plecak. Przydatne mogą być także dwa uchwyty pozwalające na podnoszenie walizki w pionie i poziomie.

Nie zapominajmy także o zabezpieczeniach. Podróżując na dalekie dystanse, gdy często musimy rozstać się ze swoim bagażem nawet na kilkanaście godzin, chcemy mieć pewność, że wszystko, co spakowaliśmy, jest bezpieczne. Walizki bardzo często są zabezpieczone zamkami lub kłódkami na kluczyk lub szyfr. I tutaj ważna uwaga. Jeśli wybieramy się za ocean, koniecznie wyposażmy się w walizkę z zamkiem TSA. Dlaczego? Tamtejsi Funkcjonariusze TSA (Transportation Security Administration) mają prawo do sprawdzenia nadanego bagażu. Jeżeli nie mogą dostać się do środka z powodu zamka lub kłódki bez wahania użyją nożyc, aby sprawdzić zawartość bagażu.

Wybór walizki uzależniony jest przede wszystkim od sposobu podróżowania. Jedno jest pewne – wybierajmy sprawdzone modele i unikajmy najtańszych propozycji, jeśli chcemy z walizki korzystać długo i bezproblemowo.

Już na wstępie warto odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie. Otóż oszczędności, jakie poczyniliśmy kupując tańszą walizkę mogą się odbić dużymi stratami w późniejszym terminie.

Wyobraźmy sobie, że do walizki z najniższej półki cenowej, z marnych materiałów i o niewielkiej odporności pakujemy cenne przedmioty, choćby służbowy laptop, drogi aparat fotograficzny lub inne ważne dla nas bagaże. Następnie oddajemy walizkę na lotnisku, a potem dzieją się z nią różne rzeczy – spada ona z taśmy, jest przewożona w ścisku, przygnieciona innymi bagażami wózkami bagażowymi, a następnie pakowana do luku w samolocie bez dbałości o zawartość. Wiele walizek nie wytrzymuje takiej próby i rozpada się, wyrzucając zawartość np. na płytę lotniska. Nic przyjemnego, prawda?

Wybieramy walizkę – co jest ważne?

Wiele osób wybierając walizkę idzie do sklepu i kupuje model, który „wydaje się” najlepszy. Następnie podczas podróży, wychodzą braki i złe decyzje. Warto wyeliminować ten stres wybierając pożądane cechy jeszcze przed zakupem.

Kółka

To jeden z najpopularniejszych i najbardziej pożądanych elementów w dużej walizce. Mówi się, że kółka wymyślił Bernard D. Sadow, który wracając z wakacji w 1970 toku, niosąc ciężkie walizki zauważył na lotnisku pracownika obsługi przewożącego bagaże na wózku. Od tego momentu wiedział, że życie podróżujących zmieni się na lepsze dzięki kółkom. Jak doskonale wiemy, miał absolutną rację. Jego wizja walizki posiadała cztery kółka, choć obecnie znajdziemy również modele posiadające dwa kółka.

Walizki z dwoma kółkami oraz specjalnym stelażem wymyślił w 1987 roku Robert Plath, pilot Northwest Airlines. Oprócz tego walizki jego projektu mają specjalny, wysuwany uchwyt, dzięki czemu są zarówno kompaktowe, jak również bardzo komfortowe. Obecnie mało kto wyobraża sobie daleką podróż z tradycyjną walizką lub torbą podróżną, którą trzeba cały czas nieść.

Pamiętajmy również, aby zwrócić uwagę na jakość kółek. Twarde kółka plastikowe bez łożysk szybko się zepsują i nie zapewnią odpowiedniego komfortu. Najlepszym rozwiązaniem są kółka kauczukowe na łożyskach z możliwością ich wymiany.

Polecane walizki w Presto

Materiały

Przed laty walizki oraz kufry tworzone były z drewna, płyt pilśniowych lub grubych skór na metalowym stelażu. Niestety ich waga nierzadko przekraczała masę samego bagażu. Na szczęście tamte czasy minęły, a dzisiejsze walizki zazwyczaj wykonane są z lekkich i wytrzymałych materiałów, nierzadko ze specjalnych tworzyw a nawet włókna węglowego, choć ich koszt jest bardzo wysoki. Popularne walizki wykonane są natomiast z lekkich materiałów syntetycznych – niedrogich i stosunkowo wytrzymałych.

Obecnie, ze względu na rodzaj zastosowanych materiałów, walizki można podzielić na:

  • twarde
  • miękkie
  • półtwarde

Zacznijmy od materiałów twardych, które są mało popularne wśród użytkowników, choć ich konstrukcja najlepiej zabezpiecza bagaż. Są to swego rodzaju nowoczesne kufry, choć ich ściany zbudowane są nie z drewna, ale nowoczesnych materiałów termoplastycznych takich jak poliwęglan, włókno szklane, tworzywo sztuczne, polipropylen lub ABS. Charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia, pęknięcia i wgniecenia, choć po przekroczeniu pewnej granicy pękają lub trwale się odkształcają. W przypadku walizek miękkich lub półtwardych, istnieje możliwość powrotu do pierwotnego kształtu – tutaj niestety nie. Najlepsze modele są w stanie wytrzymać nacisk nawet kilkuset kilogramów, najtańsze zaś mogą pękać przy nawet niewielkim uderzeniu.

Zalety i wady walizek twardych

ZALETY

  • Wysoka wytrzymałość.
  • Najlepsze zabezpieczenie przed uszkodzeniem np. delikatnych przedmiotów.
  • Najlepszy wybór do samolotu.

WADY

  • Brak możliwości dopasowania kształtu np. do bagażnika.
  • Po uszkodzeniu praktycznie brak możliwości naprawy.

Na drugim biegunie mamy walizki wykonane z miękkich materiałów. Do ich produkcji używa się zazwyczaj syntetycznych materiałów tekstylnych – najczęściej wykorzystywane są włókna poliestrowe oraz Cordura (nylon) o wysokiej gęstości. Co prawda stopień ochrony przewożonych rzeczy jest niski, ale jeśli wewnątrz są tylko ubrania i inne niewrażliwe na uderzenia przedmioty, będzie to najlepsze rozwiązanie. Tego typu walizki są niedrogie, zaś uszkodzenia zdarzają się rzadziej – są to głównie rozdarcia lub przetarcia, ale po uderzeniu lub przygnieceniu, walizka odzyska pierwotny kształt. Miękkość przyda się również przy „upychaniu” walizki, gdyż można nieco zmienić jej kształt.

Zalety i wady walizek miękkich

ZALETY

  • Wysoka podatność na zmiany kształtu.
  • Dobra trwałość oraz możliwość naprawy.
  • Najlepszy wybór do samolotu.
  • Możliwość zapakowania dodatkowych przedmiotów.
  • Zazwyczaj najniższa cena.

WADY

  • Słabe zabezpieczenie przedmiotów wewnątrz.
  • Nie nadaje się do podróży samolotem.

Pośrednim rozwiązaniem są walizki półtwarde. Z jednej strony ścianki takiej walizki są na tyle twarde, że zabezpieczają przewożone wewnątrz delikatne przedmioty, ale z drugiej strony na tyle elastyczne, aby można było zapakować do wnętrza kilka drobiazgów więcej. Do szycia tego typu modeli wykorzystuje się bardzo często materiał EVA (Ethylene Vinyl Acelate). W wielkim skrócie, jest to tworzywo trwałe, elastyczne i odporne na wodę. Są również modele wykonane z poliestru o wysokiej gęstości, który dodatkowo wzmacniany jest pianką.

Zalety i wady walizek półtwardych

ZALETY

  • Kompromis pomiędzy trwałością a elastycznością.

WADY

  • Średnie zabezpieczenie bagaży.

Jaką wybrać walizkę?

To wszystko zależy od tego, jak i czym podróżujemy oraz co zabieramy ze sobą. Osoby, które często latają samolotami i zabierają ze sobą cenne przedmioty, na pewno zdecydują się na walizkę twardą lub półtwardą. Jeśli jednak ktoś preferuje podróże własnym transportem, na pewno wybierze tańszą walizkę miękką.

Wymiary

Dopiero teraz przechodzimy do jakże istotnego parametru, jakim są wymiary walizki. Wymiary oraz waga, bo to też bardzo istotna cecha. O ile podróżując samochodem, możemy sobie pozwolić na niemal dowolny rozmiar, o ile zmieści się w bagażniku, ta podróżując na przykład samolotem, musimy trzymać się ściśle określonych parametrów. Oczywiście producenci doskonale o tym wiedzą i starają się, aby ich produkty spełniały stawiane przed nimi wymogi.

Jeśli decydujemy się na małą walizkę, która ma również pełnić rolę bagażu podręcznego, musimy przede wszystkim kierować się wymiarami, ponieważ musi się zmieścić do schowka w samolocie nad głowami pasażerów lub pod fotelem. Przyjmuje się, że suma długości, szerokości i głębokości walizki nie powinna przekroczyć 115 cm. W popularnych liniach lotniczych bagaż podręczny może mieć maksymalne rozmiary 55 cm x 40 cm x 20 cm. Sprawdzajmy jednak wymogi każdej linii, gdyż mogą się one od siebie nieznacznie różnić. Jeśli zaś chodzi o bagaż główny, jego maksymalne rozmiary to w większości przypadków 1,715 m x 1,499 m x 1,194 m.

Pamiętajmy również o wadze walizki, ponieważ linie lotnicze ograniczają także masę zabieranego bagażu. Najczęściej bagaż podręczny może ważyć od 8 do 10 kg. Pamiętaj, że mała walizka może mieć masę od 2 kg do nawet 3,5 kg, w związku z czym na bagaż możemy przeznaczyć różnicę masy dopuszczalnej i masy walizki. Za każdy dodatkowy kilogram przewoźnicy każdą sobie słono płacić. W klasie pierwszej i biznesowej można zabrać cięższy bagaż – do 32 kg. Tyle bowiem według przepisów może maksymalnie podnieść pracownik obsługi lotniska. Jeśli chodzi o wagę dużych walizek, jest to czasami nawet 10 kilogramów. Koniecznie sprawdzajmy ten parametr przed zakupem!

Warto wiedzieć!

Jeśli na pokład zabierzemy walizkę, która nie zmieści się w specjalnym luku, przewoźnik może odmówić jej przewiezienia. Dlatego też dokładnie sprawdzajmy wymogi danej linii lotniczej i nie przekraczajmy limitów nawet o centymetr lub gram!

Dodatkowe funkcje i możliwości

Wybierając walizkę zwróćmy również uwagę na dodatki i przydatne możliwości. Na uwagę zasługują przede wszystkim kieszonki na drobiazgi, bilety, karty parkingowe itp. Przydatna może być także osobna komora na garnitur, laptopa, lub inny sprzęt, jak również specjalne szelki, którymi będziemy mogli spiąć zapakowane ubrania.

Niektóre walizki wyposażono w dodatkowy pasek na ramię, a nawet szelki, za pomocą których możemy zamienić walizkę w plecak. Przydatne mogą być także dwa uchwyty pozwalające na podnoszenie walizki w pionie i poziomie.

Nie zapominajmy także o zabezpieczeniach. Podróżując na dalekie dystanse, gdy często musimy rozstać się ze swoim bagażem nawet na kilkanaście godzin, chcemy mieć pewność, że wszystko, co spakowaliśmy, jest bezpieczne. Walizki bardzo często są zabezpieczone zamkami lub kłódkami na kluczyk lub szyfr. I tutaj ważna uwaga. Jeśli wybieramy się za ocean, koniecznie wyposażmy się w walizkę z zamkiem TSA. Dlaczego? Tamtejsi Funkcjonariusze TSA (Transportation Security Administration) mają prawo do sprawdzenia nadanego bagażu. Jeżeli nie mogą dostać się do środka z powodu zamka lub kłódki bez wahania użyją nożyc, aby sprawdzić zawartość bagażu.

Wybór walizki uzależniony jest przede wszystkim od sposobu podróżowania. Jedno jest pewne – wybierajmy sprawdzone modele i unikajmy najtańszych propozycji, jeśli chcemy z walizki korzystać długo i bezproblemowo.

Kategoria: Poradniki
Data: 16.10.2017
Social
4,9
7 ocen
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.