Udostępnij
Skomentuj

Jakie przerzutki do roweru? Które wybrać?

Przerzutki do roweru to nieodłączny element wyposażenia umożliwiający wygodniejszą i łatwiejszą jazdę rowerem na każdym typie drogi. Warto zatem poświęcić chwilę na odpowiedni ich wybór oraz naukę poprawnego zmieniania przełożeń.

Jak zmieniać przerzutki?

W kontekście zmiany przerzutki w rowerze należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • na wyższe podjazdy zaleca się ,,miękkie” (niższe) przełożenia
  • na ostrzejsze zjazdy powinno wybrać ,,twardsze” (wyższe) przełożenia
  • nie można zmieniać przełożeń podczas intensywnego pedałowania
  • należy stopniowo redukować przełożenia

W celu uniknięcia nadmiernego obciążania przerzutki do roweru i ścierania się zębatek trzeba myśleć zawczasu, przewidując dane sytuacje. Zmiana przełożeń w trakcie ostrego zjazdu, lub podjazdu jest bardzo niekorzystna dla mechanizmu przerzutek. Widząc wzniesienie należy już wcześniej zmienić bieg. Myśląc do przodu jazda rowerem będzie bardziej płynna, a przy okazji nie zaszkodzi napędowi!

Co więcej, posiadając rower z przerzutkami przede wszystkim nie można krzyżować łańcucha, ponieważ spowoduje to szybsze starcie ząbków na tarczach kasety oraz zestawu korbowego. Ponadto taka jazda spowolni również tempo rowerzysty.

Warto wiedzieć!

W rowerach szosowych manetka przerzutki ułatwia dobór przełożenia poprzez zastosowanie półbiegów, które służą do trymowania przedniej przerzutki. Dzięki temu nie trzeba zmieniać całego biegu.

Jak wyregulować przerzutki?

Regulacja przerzutki w rowerze wymaga użycia klucza imbusowego i śrubokrętu krzyżaka. Przed przystąpieniem do wyregulowania przedniej bądź tylniej przerzutki należy najpierw sprawdzić stan linki do przerzutek oraz ją trochę nasmarować. Dodatkowo można zerknąć na hak do przerzutki oraz pancerze. Jeśli któryś z elementów jest uszkodzony trzeba go wymienić.

Regulacja tylnej przerzutki

Chcąc wyregulować tylną przerzutkę powinno się kolejno:

  • zrzucić przy pomocy manetki łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu, a na największą zębatkę do przodu,
  • poluzować śrubę trzymającą linkę do przerzutek,
  • kółka przerzutki muszą znajdować w tej samej linii co najmniejsza zębatka – jeśli tak nie jest trzeba przekręcić śrubę H, która mieści się w korpusie przerzutki,
  • następnie przerzutkę przesunąć w stronę koła oraz drugą ręką przełożyć łańcuch na największą zębatkę kasety – tu używa się śrubki L do wyregulowania położenia,
  • na koniec można zakręcić korbę roweru – jeśli łańcuch wróci na najmniejszą zębatkę to znaczy, że wszystko działa sprawnie i wystarczy naciągnąć z powrotem linkę i dokręcić śrubę zaciskową.

Polecane przerzutki w Presto

Regulacja przedniej przerzutki

Regulacja przedniej przerzutki w rowerze:

  • najwygodniej będzie umieścić rower na stojaku rowerowym, po czym ustawić łańcuch na środkowej zębatce kasety. Do tego poluzować śrubę od linki do przedniej przerzutki oraz ustawić z przodu najmniejszą tarczę,
  • korzystając ze śrubki L powinno ustalić się prowadnicę przerzutki do pozycji idealnie pośrodku przedniej tarczy, po czym można naciągnąć linkę przerzutki i dokręcić śrubkę,
  • następnie zaleca się ustawienie przerzutki na największej tarczy i zakręcenie korbą do momentu, gdy znajdzie się tam łańcuch. Do regulacji posłuży śrubka H,
  • weryfikując biegi powinno się obserwować łańcuch podczas zmiany umiejscowienia ze środkowej tarczy na najmniejszą,
  • w razie potrzeby w zależności od położenia na tarczy należy dokręcić śrubkę H, lub L,
  • jeśli nie ma problemów można z powrotem naciągnąć linkę do przerzutki i dokręcić śruby.

Warto wiedzieć!

Poza wyregulowaniem przerzutek zaleca się także oczyszczenie łańcucha ze zgromadzonego na nim czarnego osadu.

Jakie przerzutki do roweru?

Rowerzyści powinni wybrać jeden z dwóch typów przerzutek rowerowych:

  • przerzutki zewnętrzne – są lżejsze, mają prostszą konstrukcję i łatwiej się je serwisuje. Bardzo dobrze sprawdzają się na trudnych terenowych ścieżkach, a do tego zapewniają większy zakres przełożeń. Najczęściej, więc stanowią wyposażenie rowerów górskich i szosowych.
  • przerzutki wewnętrzne – są cięższe, bardziej skomplikowane i trudniejsze do naprawy. Umożliwiają za to zmianę przełożeń podczas postoju, montowane są w piaście, więc świetnie nadają się do rowerów miejskich. Ponadto umożliwiają montaż osłony łańcuchowej, która zabezpiecza łańcuch przed warunkami atmosferycznymi oraz chroni odzież.

Warto wiedzieć!

Przy wyborze przerzutki należy pamiętać także o manetce. W rowerach miejskich i turystycznych idealnie sprawdzą się manetki obrotowe, lub cynglowe. Do szosówek natomiast klamkomanetki szosowe.

Podsumowując, przerzutki w rowerze, mimo swojej niepozornej wielkości są istotnym elementem układu napędu rowerowego, który odpowiada za zmianę biegów w rowerze. W znaczący sposób mogą ułatwić jazdę i zwiększyć komfort rowerzysty. Podstawą do tego jest ich regularna regulacja oraz znajomość zasad zmiany przełożeń.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 07:04
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.