Udostępnij
Skomentuj

Klocki hamulcowe do roweru – jaki wybrać?

Klocki hamulcowe to niezbędny element każdego roweru. Mają to jednak do siebie, że często się zużywają i regularnie trzeba je wymieniać. Jak dobrać odpowiednie klocki i jak je potem wymienić?

Klocki hamulcowe do roweru – rodzaje

Klocki rowerowe są nieodzowną częścią układu hamulcowego, który wpływa na bezpieczeństwo rowerzysty. Bez nich niemożliwym jest płynne zatrzymanie rozpędzonego roweru.

Klocki hamulcowe, czyli inaczej okładziny, występują w trzech rodzajach:

  • żywiczne – zwane także organicznymi; nie zużywają zbyt mocno tarczy hamulcowej, lecz siła hamowania jest dość przeciętna
  • metaliczne – zdecydowanie bardziej zużywają tarczę, ale zapewniają dużą siłę hamowania
  • półmetaliczne – najpopularniejszy typ łączący zalety klocków żywicznych i metalicznych

Warto wiedzieć!

Hamulce należy sprawdzać co najmniej co cztery miesiące. Regularne przeglądy pozwolą uniknąć ryzyka związanego z niedziałającym układem hamowania, a tym samym zmniejszyć zagrożenie spowodowania wypadku.

Jak dobrać klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych wiążę się z koniecznością doboru ich odpowiedniego modelu, który to z kolei uzależniony jest od typu hamulców w danym rowerze. Na rynku dostępne są następujące rodzaje hamulców rowerowych:

  • V-brake – przeważnie w rowerach górskich; prosty mechanizm i efektywne hamowanie, lecz klocki dość szybko ulegają ścieraniu się
  • torpedo – zazwyczaj w rowerach dla dzieci, gdzie istnieje konieczność zakupu całego koła wraz z tym typem hamulca
  • hamulce tarczowe – są najbardziej niezawodne, ponieważ na siłę hamowania pogoda nie ma niemal zupełnie wpływu. Jest to też najdroższy i najbardziej skomplikowany do naprawy typ hamulca
  • cantilever – są tańsze, lecz bardziej zawodne niż V-brake
  • double pivot – dobra siła hamowania, lecz stosunkowa spora ścieralność klocków i osłabione działanie podczas większej wilgotności

Chcąc wymienić zużyte klocki hamulcowe należy zwrócić także uwagę na dopasowanie do zacisków. Poza tym, że istnieją różne modele hamulców to różnica występuje również między poszczególnymi producentami.

Polecane klocki hamulcowe w Presto

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Zużyte klocki hamulcowe można wymienić samemu w domowych warunkach. Sposób wymiany uwarunkowany jest rodzajem mocowania okładzin:

  • klocki hamulcowe zintegrowane z obudową - wymiana klocków hamulcowych wymaga odkręcenia klocków z ramienia hamulca. Nim będzie to możliwe należy wcześniej ścisnąć jego ramiona, by wyjąć linkę z zaczepu. Zużyte klocki hamulcowe można wyrzucić, a w ich miejsce przykręcić nowe, pamiętając o poprawnym rozmieszczeniu podkładek.
  • klocki z wymiennymi okładzinami – wystarczy ścisnąć ramiona hamulca, by wyjąć linkę z zaczepu, po czym wyjmując zawleczkę z górnej część klocka, można wyciągnąć okładzinę hamulcową. Na koniec jedynie wsuwa się nową okładzinę, po czym z powrotem wkłada się zawleczkę.

Warto wiedzieć!

Klocki z wymiennymi okładzinami są droższe od tych zintegrowanych, lecz sama wymieniana okładzina kosztuje już około pięciu złotych mniej niż ta z obudową. Opłaca się zatem zainwestować w klocki z wymiennymi okładzinami osobom często i intensywnie jeżdżącym na rowerze, które kilka razy w roku muszą wymieniać klocki.

Regulacja klocków hamulcowych

Poza wymianą klocków hamulcowych istotną kwestią jest również ich regulacja. W tym celu powinno się poluzować śrubę i nakrętkę, by móc odpowiednio ustawić klocek. Należy umieścić go tak by dotykał obręczy, lecz nie zahaczał o oponę. Przed ostatecznym dokręceniem śruby zaleca się zweryfikowanie pozycji klocka.

Warto wiedzieć!

Ustawiając klocki hamulcowe w sposób, gdzie przednia krawędź dotyka obręczy wcześniej niż tylnia, można zminimalizować ryzyko piszczenia hamulców.

Klocki hamulcowe – jaka marka?

Cena klocków hamulcowych poza ich typem i materiałem wykonania związana jest głównie z marką, która je wyprodukowała. Najdroższe klocki potrafią kosztować około 99 złotych za dwie sztuki na jedno koło od firmy SwissStop. Bogatą i sprawdzoną ofertę przy nieco niższych cenach oferuje również Kool-Stop, Zeit, Clark’s, BBB, czy Accent.

Z racji bezpieczeństwa zarówno rowerzysty, jak i jego otoczenia, warto kupić dobre klocki, które nie zużyją się zbyt szybko, będą sprawne i niepiszczące. Cena klocków hamulcowych, które spełnią te kryteria waha się średnio w granicach 15-20 złotych za komplet.

Podsumowując, regularna wymiana klocków hamulcowych to gwarancja sprawnego systemu hamowania. Na podstawie zużytych klocków można dobrać kolejne, pamiętając o typie posiadanych hamulców. Kupując nowe klocki należy uwzględnić wybór materiału z jakiego są wykonane, bo od niego zależy jakość okładzin oraz cena klocków hamulcowych.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)