https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/rower-gorski-jaki-wybrac-ktory-bedzie-najlepszy/5500/ 2019-06-18 14:26:02.000000

Rower górski - jaki wybrać? Który będzie najlepszy?

Na polskie drogi zdecydowanie najlepszym rodzajem roweru jest rower górski. Pozwala on bez żadnych wzruszeń pokonywać dziesiątki kilometrów.

Ponadto rower górski często zapewnia idealny kompromis w kwestii pozycji na rowerze pomiędzy komfortem, a sportową, szybką sylwetką. Jeszcze jednym z niewątpliwych atutów jest uniwersalność tego roweru. Można na nim równie dobrze pokonywać wyboiste górskie szlaki jak i niebiańsko równe drogi asfaltowe, tak rzadko spotykane w Kraju Nad Wisłą. Wszystkie te cechy pokazują dlaczego rower górski jest lepszy od innych typów rowerów.

Polecane rowery górskie

Kiedy powstał rower górski?

Protoplastą rowerów MTB jest powstały w 1933 roku Schwinn Excelsior charakteryzujący się toporną, wytrzymałą konstrukcją i grubymi oponami. Był to rower wykorzystywany do najcięższych zadań, przewożenia ciężkich pakunków, jazdy w trudnym terenie. Mimo tego nazwa „rower górski” zagościła w słownikach dopiero po prawie 50 latach od wyprodukowania pierwszego modelu Excelsiora.

Lata 70 to początek historii znanego dzisiaj roweru górskiego. Wszystko zaczęło się od zakazu jazdy motocyklem po pewnym wzgórzu w Stanach Zjednoczonych. Wtedy to zdecydowali się ulepszyć starą już konstrukcję Excelsior’a. Następnie, w 1979 roku, zaczęli produkować „dojrzałe” rowery górskie. Któż by wtedy pomyślał, że po niecałych 40 latach staną się one tak popularne?

Jak wybrać rower górski?

Inwestycja w rower górski nierzadko przekracza kilka tysięcy złotych. Dlatego wybór należy spokojnie rozważyć, przeglądnąć różne parametry, a następnie podjąć odpowiednią decyzję. Poniżej znajdują się porady, którymi warto kierować się przy wybieraniu tego najlepiej dopasowanego do kolarza. Dzięki nim pytanie „jak dobrać rower górski” nie będzie już sprawiało problemu.

Rower górski męski czy rower górski damski?

Pytanie można rzec podstawowe. Męskie i damskie rowery różnią się geometrią, siodełkami i kilkoma innymi parametrami. Jest to jednocześnie najprostsza i pierwsza decyzja na drodze do kupna wymarzonego roweru górskiego.

Rower górski – jaka rama?

Następna istotna kwestia. Rodzaj ramy i geometria mają istotny wpływ na przeznaczenie roweru. Osoby uprawiające kolarstwo zjazdowe potrzebują agresywnych kątów, dużego skoku amortyzatorów i nisko ułożonego siodełka. Najbardziej uniwersalne czyli te wykorzystywane w XC, mają odpowiednią geometrię i niski skok pozwalające na jazdę zarówno na ulicy jak i w górach. Są one tym samym najczęściej spotykane na drogach. Nieco bardziej zaawansowane konstrukcje posiadają poza przednim amortyzatorem również tylny, który nieco zmniejsza efektywność pedałowania, ale sprawia, że jazda w terenie jest wygodniejsza.

Jak dobrać rower górski do wzrostu?

Kwestia wzrostu jest bezpośrednio związana z ramą, a mówiąc ściślej jej rozmiarem. Mówiąc konkretniej nie zależy to konkretnie od wzrostu, a od długości nogi. Mierzy się ją od krocza do ziemi. Bywa często tak, że osoba o wzroście 170 cm może mieć dłuższą nogę od osoby o wzroście 180 cm. Ponadto kobiety statystycznie mają nogi dłuższe od mężczyzn. Następną kwestią, która również jest istotna, a zostanie omówiona później to wielkość kół. Poniżej podane są dwie zasady zależne właśnie od rozmiaru koła:

  • Rozmiar koła 26 i 27,5: długość nogi należy pomnożyć przez 0,57 i otrzymać wynik w centymetrach lub przez 0,226 aby otrzymać rozmiar w calach.
  • Rozmiar koła 29: długość nogi należy pomnożyć przez 0,6 aby otrzymać wynik w centymetrach albo przez 0,238 aby otrzymać rozmiar w calach.

Oczywiście nie jest tak, że nie można mieć ramy troszkę za dużej lub za małej. Często jest to spotykane nawet wśród profesjonalnych sportowców, którym takie coś może pomóc w osiągnięciu lepszego wyniku. Jednak bez dużego doświadczenia najlepiej jest wybierać produkty rozmiarowo dopasowane.

Ponadto jeszcze jednym z problemów jest „rozmiarówka” typu S, M, L itd. Wtedy wszelkie przeliczniki nie pomagają. Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie tzw. tabeli rozmiarów danego producenta. Wtedy ma się prawie stuprocentową pewność wyboru odpowiedniego roweru.

Rower górski – jaki rozmiar kół?

Teraz wcześniej wspomniana kwestia. Obecnie w MTB są stosowane w zasadzie trzy rozmiary podane w calach: 26, 27,5 i 29 cali. Kiedyś stosowany był wyłącznie ten pierwszy. Później rewolucję wprowadziły koła największe. Obecnie coraz większą popularność zdobywa wielkość pośrednia, posiadająca zalety obu rozwiązań. Poniżej podane są ich cechy:

Koła 26 cali:

  • Możliwość stosowania przez nawet bardzo niskie osoby
  • Zwrotność
  • Niższa masa
  • Większa dynamika (zrywy)

Koła 29 cali:

  • Wyższa prędkość na zjazdach
  • Wyższa prędkość na podjazdach
  • Łatwiejsze pokonywanie dziur i wybojów

Rower górski – jaka marka?

Praktycznie każdy producent rowerów posiada w swojej ofercie modele górskie. Który z nich ma produkty najlepszej jakości? Warto zawsze sprawdzać jakość podzespołów. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że czasami producenci stosują wyższej klasy hamulce i przerzutki montując jednocześnie nieco słabszy amortyzator i odwrotnie. Ma to na celu idealne wpasowanie się w potrzeby i oczekiwania konsumenta. Tak więc odpowiedź na pytanie jaki rower górski do 1000, 1500…4000 zł i więcej powinna być bardzo indywidualna.

Rower górski eksploatacja

Gdy wybrany jest już rower górski, jaki kupić zdecydowane warto poznać pewne zasady pozwalające zachować go w dobrym stanie, zawsze gotowego do jazdy.

Jak czyścić rower górski?

Zacząć należy paradoksalnie od tego jak go nie czyścić. Wiele osób korzysta z myjek ciśnieniowych, które w brutalny sposób uszkadzają łożyska i uszczelki. Jest to po prostu morderstwo roweru bez zachowania jakichkolwiek pozorów. Rower, nawet ten ubłocony, najlepiej jest myć ciepłą wodą i gąbką. Rzadko kiedy potrzebne są detergenty.

Rower górskie – ile powietrza w oponach?

Pytanie powinno dla większości brzmieć ile powietrza w dętkach, bo bezdętkowe opony to nadal bardzo rzadko spotykana technologia. Przechodząc do sedna sprawy, należy oponę przede wszystkim pompować zgodnie z kryteriami podanymi przez producenta. Najlepiej jest celować mniej więcej w środek zakresu, czyli przeważnie około 3 atmosfery. Maksymalne ciśnienie stosuje się bardzo rzadko, wyłącznie podczas jazdy po asfalcie, ponieważ łatwo ją wtedy uszkodzić. Z drugiej strony minimalne również rzadko jest wykorzystywane ze względu na bardzo wysokie opory toczenia.

Smarować czy nie smarować?

Prawie każdy zna starszego pana posiadającego ten sam rower od 40 latach z kilkoma kilogramami smaru na łańcuchu. Nie jest to zbyt dobre rozwiązanie współcześnie, szczególnie jeśli chodzi o rowery górskie. Do typowych smarów przyklejają się drobinki kurzu, ziarenka piasku, które uszkadzają elementy napędowe roweru.

Jak ulepszyć rower górski?

Czy da się jakoś poprawić działanie roweru? Co przy ewentualnej modyfikacji wymieniać jako pierwsze? Rowery XC, czyli tradycyjne „górale” rzadko wymagają idealnie działającego amortyzatora, a potrzebny jest za to doskonały napęd i dobre hamulce. Dlatego na tym najlepiej jest się skupić przy poprawianiu parametrów roweru. Natomiast gdy modyfikowane są konstrukcje typowo zjazdowe, to warto skupić się na lepszej amortyzacji kosztem napędu. Zwiększa ona zdecydowanie bezpieczeństwo i pozwala poprawiać czasy zjazdów.

Ponadto rower górski często zapewnia idealny kompromis w kwestii pozycji na rowerze pomiędzy komfortem, a sportową, szybką sylwetką. Jeszcze jednym z niewątpliwych atutów jest uniwersalność tego roweru. Można na nim równie dobrze pokonywać wyboiste górskie szlaki jak i niebiańsko równe drogi asfaltowe, tak rzadko spotykane w Kraju Nad Wisłą. Wszystkie te cechy pokazują dlaczego rower górski jest lepszy od innych typów rowerów.

Polecane rowery górskie

Kiedy powstał rower górski?

Protoplastą rowerów MTB jest powstały w 1933 roku Schwinn Excelsior charakteryzujący się toporną, wytrzymałą konstrukcją i grubymi oponami. Był to rower wykorzystywany do najcięższych zadań, przewożenia ciężkich pakunków, jazdy w trudnym terenie. Mimo tego nazwa „rower górski” zagościła w słownikach dopiero po prawie 50 latach od wyprodukowania pierwszego modelu Excelsiora.

Lata 70 to początek historii znanego dzisiaj roweru górskiego. Wszystko zaczęło się od zakazu jazdy motocyklem po pewnym wzgórzu w Stanach Zjednoczonych. Wtedy to zdecydowali się ulepszyć starą już konstrukcję Excelsior’a. Następnie, w 1979 roku, zaczęli produkować „dojrzałe” rowery górskie. Któż by wtedy pomyślał, że po niecałych 40 latach staną się one tak popularne?

Jak wybrać rower górski?

Inwestycja w rower górski nierzadko przekracza kilka tysięcy złotych. Dlatego wybór należy spokojnie rozważyć, przeglądnąć różne parametry, a następnie podjąć odpowiednią decyzję. Poniżej znajdują się porady, którymi warto kierować się przy wybieraniu tego najlepiej dopasowanego do kolarza. Dzięki nim pytanie „jak dobrać rower górski” nie będzie już sprawiało problemu.

Rower górski męski czy rower górski damski?

Pytanie można rzec podstawowe. Męskie i damskie rowery różnią się geometrią, siodełkami i kilkoma innymi parametrami. Jest to jednocześnie najprostsza i pierwsza decyzja na drodze do kupna wymarzonego roweru górskiego.

Rower górski – jaka rama?

Następna istotna kwestia. Rodzaj ramy i geometria mają istotny wpływ na przeznaczenie roweru. Osoby uprawiające kolarstwo zjazdowe potrzebują agresywnych kątów, dużego skoku amortyzatorów i nisko ułożonego siodełka. Najbardziej uniwersalne czyli te wykorzystywane w XC, mają odpowiednią geometrię i niski skok pozwalające na jazdę zarówno na ulicy jak i w górach. Są one tym samym najczęściej spotykane na drogach. Nieco bardziej zaawansowane konstrukcje posiadają poza przednim amortyzatorem również tylny, który nieco zmniejsza efektywność pedałowania, ale sprawia, że jazda w terenie jest wygodniejsza.

Jak dobrać rower górski do wzrostu?

Kwestia wzrostu jest bezpośrednio związana z ramą, a mówiąc ściślej jej rozmiarem. Mówiąc konkretniej nie zależy to konkretnie od wzrostu, a od długości nogi. Mierzy się ją od krocza do ziemi. Bywa często tak, że osoba o wzroście 170 cm może mieć dłuższą nogę od osoby o wzroście 180 cm. Ponadto kobiety statystycznie mają nogi dłuższe od mężczyzn. Następną kwestią, która również jest istotna, a zostanie omówiona później to wielkość kół. Poniżej podane są dwie zasady zależne właśnie od rozmiaru koła:

  • Rozmiar koła 26 i 27,5: długość nogi należy pomnożyć przez 0,57 i otrzymać wynik w centymetrach lub przez 0,226 aby otrzymać rozmiar w calach.
  • Rozmiar koła 29: długość nogi należy pomnożyć przez 0,6 aby otrzymać wynik w centymetrach albo przez 0,238 aby otrzymać rozmiar w calach.

Oczywiście nie jest tak, że nie można mieć ramy troszkę za dużej lub za małej. Często jest to spotykane nawet wśród profesjonalnych sportowców, którym takie coś może pomóc w osiągnięciu lepszego wyniku. Jednak bez dużego doświadczenia najlepiej jest wybierać produkty rozmiarowo dopasowane.

Ponadto jeszcze jednym z problemów jest „rozmiarówka” typu S, M, L itd. Wtedy wszelkie przeliczniki nie pomagają. Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie tzw. tabeli rozmiarów danego producenta. Wtedy ma się prawie stuprocentową pewność wyboru odpowiedniego roweru.

Rower górski – jaki rozmiar kół?

Teraz wcześniej wspomniana kwestia. Obecnie w MTB są stosowane w zasadzie trzy rozmiary podane w calach: 26, 27,5 i 29 cali. Kiedyś stosowany był wyłącznie ten pierwszy. Później rewolucję wprowadziły koła największe. Obecnie coraz większą popularność zdobywa wielkość pośrednia, posiadająca zalety obu rozwiązań. Poniżej podane są ich cechy:

Koła 26 cali:

  • Możliwość stosowania przez nawet bardzo niskie osoby
  • Zwrotność
  • Niższa masa
  • Większa dynamika (zrywy)

Koła 29 cali:

  • Wyższa prędkość na zjazdach
  • Wyższa prędkość na podjazdach
  • Łatwiejsze pokonywanie dziur i wybojów

Rower górski – jaka marka?

Praktycznie każdy producent rowerów posiada w swojej ofercie modele górskie. Który z nich ma produkty najlepszej jakości? Warto zawsze sprawdzać jakość podzespołów. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że czasami producenci stosują wyższej klasy hamulce i przerzutki montując jednocześnie nieco słabszy amortyzator i odwrotnie. Ma to na celu idealne wpasowanie się w potrzeby i oczekiwania konsumenta. Tak więc odpowiedź na pytanie jaki rower górski do 1000, 1500…4000 zł i więcej powinna być bardzo indywidualna.

Rower górski eksploatacja

Gdy wybrany jest już rower górski, jaki kupić zdecydowane warto poznać pewne zasady pozwalające zachować go w dobrym stanie, zawsze gotowego do jazdy.

Jak czyścić rower górski?

Zacząć należy paradoksalnie od tego jak go nie czyścić. Wiele osób korzysta z myjek ciśnieniowych, które w brutalny sposób uszkadzają łożyska i uszczelki. Jest to po prostu morderstwo roweru bez zachowania jakichkolwiek pozorów. Rower, nawet ten ubłocony, najlepiej jest myć ciepłą wodą i gąbką. Rzadko kiedy potrzebne są detergenty.

Rower górskie – ile powietrza w oponach?

Pytanie powinno dla większości brzmieć ile powietrza w dętkach, bo bezdętkowe opony to nadal bardzo rzadko spotykana technologia. Przechodząc do sedna sprawy, należy oponę przede wszystkim pompować zgodnie z kryteriami podanymi przez producenta. Najlepiej jest celować mniej więcej w środek zakresu, czyli przeważnie około 3 atmosfery. Maksymalne ciśnienie stosuje się bardzo rzadko, wyłącznie podczas jazdy po asfalcie, ponieważ łatwo ją wtedy uszkodzić. Z drugiej strony minimalne również rzadko jest wykorzystywane ze względu na bardzo wysokie opory toczenia.

Smarować czy nie smarować?

Prawie każdy zna starszego pana posiadającego ten sam rower od 40 latach z kilkoma kilogramami smaru na łańcuchu. Nie jest to zbyt dobre rozwiązanie współcześnie, szczególnie jeśli chodzi o rowery górskie. Do typowych smarów przyklejają się drobinki kurzu, ziarenka piasku, które uszkadzają elementy napędowe roweru.

Jak ulepszyć rower górski?

Czy da się jakoś poprawić działanie roweru? Co przy ewentualnej modyfikacji wymieniać jako pierwsze? Rowery XC, czyli tradycyjne „górale” rzadko wymagają idealnie działającego amortyzatora, a potrzebny jest za to doskonały napęd i dobre hamulce. Dlatego na tym najlepiej jest się skupić przy poprawianiu parametrów roweru. Natomiast gdy modyfikowane są konstrukcje typowo zjazdowe, to warto skupić się na lepszej amortyzacji kosztem napędu. Zwiększa ona zdecydowanie bezpieczeństwo i pozwala poprawiać czasy zjazdów.

Kategoria: Poradniki
Data: 19.06.2019
Social
5,0
7 ocen
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Lista komentarzy jest pusta.