http://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/rower-miejski-jaki-wybrac-ktory-bedzie-najlepszy/5525/ 2018-05-20 08:39:44.000000

Rower miejski - jaki wybrać? Który będzie najlepszy?

Rower miejski to niezwykle uniwersalny środek transportu. Nadaje się zarówno do dojazdów do pracy i szkoły, na zakupy, do jazdy rekreacyjnej, jak również do dłuższych wycieczek po odpowiednim przygotowaniu. Jak wybrać dobry rower miejski? Czym charakteryzuje się dobrej jakości model? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym artykule.

Jak sama nazwa wskazuje, rower miejski przeznaczony jest do jazdy po mieście. Oczywiście to skrajnie skrócona i nie do końca prawdziwa definicja, gdyż rower górski nie służy tylko do jazdy po górach, tak samo rower miejski świetnie czuje się również poza miastem. Oczywiście cięższe tereny odpadają, ale jazda po wiejskich drogach i leśnych ścieżkach, pod warunkiem, że są one płaskie i w dobrym stanie, jest jak najbardziej możliwa.

Rower miejski jest bardzo uniwersalnym środkiem transportu, choć głównym celem jest spokojna i komfortowa jazda po równych drogach i ścieżkach. Nie liczy się prędkość czy też zwrotność, tylko wygoda, a za to odpowiadają liczne dodatki oraz charakterystyka konstrukcji. Warto pamiętać, że rowery miejskie różnią się między sobą, zaś oferowane przez producentów dodatki i udogodnienia, nie zawsze przydatne. Zanim jednak przejdziemy do osprzętu, poznajmy charakterystykę roweru miejskiego.

Konstrukcja roweru miejskiego

Wiele osób myli rower miejski z trekkingowym lub turystycznym, a to spory błąd. Czym więc charakteryzuje się prawdziwy rower miejski?

Rama

Podstawą i najbardziej charakterystyczną częścią roweru miejskiego, jest jego rama. Tu również wyróżniamy ramę męską i damską (tzw. damka). Pierwsza z nich ma konwencjonalną budowę z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy, z drugiej zaś do górnej części rury podsiodłowej. O wiele bardziej charakterystyczną wersją jest „damka”, z której swoją drogą bardzo chętnie korzystają również mężczyźni. W tej konstrukcji górna rura jest obniżona w celu wygodniejszego wsiadania, jak również by umożliwić jazdę na przykład w spódnicy bądź sukience. Minusem jest co prawda pewne osłabienie sztywności ramy, ale w przypadku roweru miejskiego nie jest to szczególnie istotne.

Ze względu na charakterystykę jazdy oraz priorytety, konstrukcja jest nastawiona przede wszystkim na komfort jazdy. Rura podsiodłowa jest ustawiona niemal pionowo, dzięki czemu bez względu na ustawienie wspornika, siedzi się bardzo blisko kierownicy i z wyprostowaną sylwetką. Pamiętajmy także, że w przypadku rowerów miejskich nie zwraca się uwagi na masę, przez co rower tego typu bywa bardzo ciężki – nawet 25 kilogramów. Ale ponownie – styl jazdy nie wymaga, aby rower był lekki i zwinny.

Swoją drogą bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Nigdy nie kupujmy roweru „na oko”, a jeśli nie możemy go osobiście „przymierzyć”, koniecznie sprawdźmy, jaki ma rozmiar i dla osoby o jakim wzroście jest dedykowany. Co prawda w rowerach miejskich jest pewien luz jeśli chodzi o rozmiar, który możemy skorygować ustawieniami kierownicy i siodła, ale skrajnych rozbieżności nie da się wyrównać.

Kierownica

Cechą charakterystyczną rowerów miejskich jest także specyficzna kierownica, tak zwana „jaskółka”. Jest ona mocno wygięta i wyprofilowana tak, aby dłonie układały się niemal równolegle do ramy. Kierownica jest również ustawiona odpowiednio wyżej, aby zapewnić stabilną wyprostowaną pozycję podczas jazdy.

Hamulce i biegi

Tradycyjne rowery miejskie, szczególnie modele sprzed wielu lat, nie posiadają żadnych przełożeń, zaś hamulec zintegrowany jest z tylną piastą – tak zwane „torpedo”. W droższych i nowszych rowerach miejskich znajdziemy już przełożenia, jak również zaawansowane hamulce szczękowe bądź rolkowe. Jeśli chodzi o przerzutki, najczęściej są to mechanizmy wbudowane w piastę, rzadziej przerzutki zewnętrzne. W zależności od modelu, może to być od 3 do kilkunastu biegów.

Niezbędne wyposażenie

Jeśli decydujemy się na rower miejski, warto zwrócić uwagę na jego wyposażenie. Pamiętajmy, że niektóre z pozoru zbędne dodatki mogą być przydatne w przyszłości. Inne zaś warto pominąć, gdyż podnoszą cenę roweru. Co zatem jest niezbędne?

Przerzutka

Nie wszystkie rowery miejskie są w nią wyposażone. Zazwyczaj te najtańsze mają tradycyjną konstrukcję bez żadnych przełożeń. Co prawda mówimy o rowerze miejskim, ale w każdym mieście znajdziemy podjazd, górkę lub nierówności, które będzie o wiele łatwiej pokonać, gdy do dyspozycji będziemy mieć możliwość zmiany przełożenia. Dlatego też wybierając rower miejski, wybierzmy model z minimum 3 przełożeniami.

Błotniki

Owszem, każdy rower miejski posiada błotniki, ale znajdziemy na rynku modele, które posiadają zminimalizowaną wersję tego wyposażenia. Nawet postanowienie, że nie będziemy jeździć w deszczu nie uchroni nas przed nagłą mżawką podczas przejażdżki czy też kałużą na ścieżce rowerowej. Wtedy brak błotników na pewno będzie skutkował pobrudzonym ubraniem.

Bagażnik

Dla jednych zbędne obciążenie, dla innych nieodzowny element roweru. Jeśli dodatkowo wyposażymy go w koszyk, zakupy staną się przyjemnością, zaś każda wyprawa w dłuższą trasę będzie wygodna i udana. Przecież zawsze lepiej, jak to rower „dźwiga” za nas ciężary, niż mielibyśmy je wozić w plecaku. Docenimy to szczególnie w upalny letni dzień.

Osłona łańcucha

To element nie tylko poprawiający estetykę roweru, ale również zabezpieczający naszą odzież przed zabrudzeniem. Ba! Osłona łańcucha jest również elementem poprawiającym bezpieczeństwo, gdyż wkręcone w łańcuch spodnie lub sznurowadła mogą być bardzo niebezpieczne! Ponadto osłona łańcucha ogranicza dostawanie się w mechanizm zabrudzeń, a to z kolei pozwala na dłuższą i bezproblemową eksploatację roweru.

Wygodne siodełko

To podstawa roweru miejskiego – szerokie, dobrze amortyzowane i komfortowe siodło. Taka „kanapa” pozwala na długie wycieczki bez dyskomfortu. Co więcej, siodełko wysokiej klasy może być również ozdobą roweru.

Wytrzymałe koła oraz opony

W mieście również znajdziemy miejsca, które mogą uszkodzić rower. Są to wszędobylskie krawężniki i dziury, jak również stare chodniki. Dlatego też zwróćmy uwagę na koła, a w szczególności na obręcze, które powinny mieć stożkową konstrukcję. Podstawą są także opony z delikatnym bieżnikiem, który będzie stawiał minimalny opór podczas jazdy, ale z drugiej strony zagwarantuje przyczepność na mokrej nawierzchni.

Dodatkowe wyposażenie

Powyżej przedstawiliśmy wyposażenie, które jest podstawą roweru miejskiego. Niżej zaś prezentujemy dodatki i części, które warto mieć, choć mogą one podnieść cenę roweru.

Amortyzator

Taki dodatek znajdziemy tylko w droższych modelach. Jeśli komuś zależy na najwyższym komforcie lub od czasu do czasu ma w planach zjechać z równego jak stół asfaltu na polną drogę, amortyzator z pewnością poprawi komfort jazdy oraz prowadzenie. Pamiętajmy jednak, że jest to wydatek rzędu kilkuset złotych, wymagający dodatkowo odpowiedniej konserwacji.

Wiele przełożeń

Kupując rower miejski decydujmy się na model z przynajmniej trzema przełożeniami. To zupełnie wystarczy do spokojnej miejskiej jazdy. Jeśli jednak zależy nam na większym komforcie lub mieszkamy w mieście, w którym jest wiele wzniesień i górek, warto zdecydować się na model z większą ilością biegów.

Hamulce tarczowe

Synonim rowerów górskich powoli wkracza na rynek rowerów szosowych, trekkingowych, turystycznych oraz miejskich. Są skuteczne, niewrażliwe na warunki atmosferyczne, ale również drogie i trudniejsze w regulacji. Poza tym w mieście nie będziemy rozwijać dużych prędkości – tradycyjne hamulce powinny wystarczyć. Jeśli jednak ktoś szuka topowych rozwiązań, z pewnością będzie zadowolony.

Jak sama nazwa wskazuje, rower miejski przeznaczony jest do jazdy po mieście. Oczywiście to skrajnie skrócona i nie do końca prawdziwa definicja, gdyż rower górski nie służy tylko do jazdy po górach, tak samo rower miejski świetnie czuje się również poza miastem. Oczywiście cięższe tereny odpadają, ale jazda po wiejskich drogach i leśnych ścieżkach, pod warunkiem, że są one płaskie i w dobrym stanie, jest jak najbardziej możliwa.

Rower miejski jest bardzo uniwersalnym środkiem transportu, choć głównym celem jest spokojna i komfortowa jazda po równych drogach i ścieżkach. Nie liczy się prędkość czy też zwrotność, tylko wygoda, a za to odpowiadają liczne dodatki oraz charakterystyka konstrukcji. Warto pamiętać, że rowery miejskie różnią się między sobą, zaś oferowane przez producentów dodatki i udogodnienia, nie zawsze przydatne. Zanim jednak przejdziemy do osprzętu, poznajmy charakterystykę roweru miejskiego.

Konstrukcja roweru miejskiego

Wiele osób myli rower miejski z trekkingowym lub turystycznym, a to spory błąd. Czym więc charakteryzuje się prawdziwy rower miejski?

Rama

Podstawą i najbardziej charakterystyczną częścią roweru miejskiego, jest jego rama. Tu również wyróżniamy ramę męską i damską (tzw. damka). Pierwsza z nich ma konwencjonalną budowę z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy, z drugiej zaś do górnej części rury podsiodłowej. O wiele bardziej charakterystyczną wersją jest „damka”, z której swoją drogą bardzo chętnie korzystają również mężczyźni. W tej konstrukcji górna rura jest obniżona w celu wygodniejszego wsiadania, jak również by umożliwić jazdę na przykład w spódnicy bądź sukience. Minusem jest co prawda pewne osłabienie sztywności ramy, ale w przypadku roweru miejskiego nie jest to szczególnie istotne.

Ze względu na charakterystykę jazdy oraz priorytety, konstrukcja jest nastawiona przede wszystkim na komfort jazdy. Rura podsiodłowa jest ustawiona niemal pionowo, dzięki czemu bez względu na ustawienie wspornika, siedzi się bardzo blisko kierownicy i z wyprostowaną sylwetką. Pamiętajmy także, że w przypadku rowerów miejskich nie zwraca się uwagi na masę, przez co rower tego typu bywa bardzo ciężki – nawet 25 kilogramów. Ale ponownie – styl jazdy nie wymaga, aby rower był lekki i zwinny.

Swoją drogą bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Nigdy nie kupujmy roweru „na oko”, a jeśli nie możemy go osobiście „przymierzyć”, koniecznie sprawdźmy, jaki ma rozmiar i dla osoby o jakim wzroście jest dedykowany. Co prawda w rowerach miejskich jest pewien luz jeśli chodzi o rozmiar, który możemy skorygować ustawieniami kierownicy i siodła, ale skrajnych rozbieżności nie da się wyrównać.

Kierownica

Cechą charakterystyczną rowerów miejskich jest także specyficzna kierownica, tak zwana „jaskółka”. Jest ona mocno wygięta i wyprofilowana tak, aby dłonie układały się niemal równolegle do ramy. Kierownica jest również ustawiona odpowiednio wyżej, aby zapewnić stabilną wyprostowaną pozycję podczas jazdy.

Hamulce i biegi

Tradycyjne rowery miejskie, szczególnie modele sprzed wielu lat, nie posiadają żadnych przełożeń, zaś hamulec zintegrowany jest z tylną piastą – tak zwane „torpedo”. W droższych i nowszych rowerach miejskich znajdziemy już przełożenia, jak również zaawansowane hamulce szczękowe bądź rolkowe. Jeśli chodzi o przerzutki, najczęściej są to mechanizmy wbudowane w piastę, rzadziej przerzutki zewnętrzne. W zależności od modelu, może to być od 3 do kilkunastu biegów.

Niezbędne wyposażenie

Jeśli decydujemy się na rower miejski, warto zwrócić uwagę na jego wyposażenie. Pamiętajmy, że niektóre z pozoru zbędne dodatki mogą być przydatne w przyszłości. Inne zaś warto pominąć, gdyż podnoszą cenę roweru. Co zatem jest niezbędne?

Przerzutka

Nie wszystkie rowery miejskie są w nią wyposażone. Zazwyczaj te najtańsze mają tradycyjną konstrukcję bez żadnych przełożeń. Co prawda mówimy o rowerze miejskim, ale w każdym mieście znajdziemy podjazd, górkę lub nierówności, które będzie o wiele łatwiej pokonać, gdy do dyspozycji będziemy mieć możliwość zmiany przełożenia. Dlatego też wybierając rower miejski, wybierzmy model z minimum 3 przełożeniami.

Błotniki

Owszem, każdy rower miejski posiada błotniki, ale znajdziemy na rynku modele, które posiadają zminimalizowaną wersję tego wyposażenia. Nawet postanowienie, że nie będziemy jeździć w deszczu nie uchroni nas przed nagłą mżawką podczas przejażdżki czy też kałużą na ścieżce rowerowej. Wtedy brak błotników na pewno będzie skutkował pobrudzonym ubraniem.

Bagażnik

Dla jednych zbędne obciążenie, dla innych nieodzowny element roweru. Jeśli dodatkowo wyposażymy go w koszyk, zakupy staną się przyjemnością, zaś każda wyprawa w dłuższą trasę będzie wygodna i udana. Przecież zawsze lepiej, jak to rower „dźwiga” za nas ciężary, niż mielibyśmy je wozić w plecaku. Docenimy to szczególnie w upalny letni dzień.

Osłona łańcucha

To element nie tylko poprawiający estetykę roweru, ale również zabezpieczający naszą odzież przed zabrudzeniem. Ba! Osłona łańcucha jest również elementem poprawiającym bezpieczeństwo, gdyż wkręcone w łańcuch spodnie lub sznurowadła mogą być bardzo niebezpieczne! Ponadto osłona łańcucha ogranicza dostawanie się w mechanizm zabrudzeń, a to z kolei pozwala na dłuższą i bezproblemową eksploatację roweru.

Wygodne siodełko

To podstawa roweru miejskiego – szerokie, dobrze amortyzowane i komfortowe siodło. Taka „kanapa” pozwala na długie wycieczki bez dyskomfortu. Co więcej, siodełko wysokiej klasy może być również ozdobą roweru.

Wytrzymałe koła oraz opony

W mieście również znajdziemy miejsca, które mogą uszkodzić rower. Są to wszędobylskie krawężniki i dziury, jak również stare chodniki. Dlatego też zwróćmy uwagę na koła, a w szczególności na obręcze, które powinny mieć stożkową konstrukcję. Podstawą są także opony z delikatnym bieżnikiem, który będzie stawiał minimalny opór podczas jazdy, ale z drugiej strony zagwarantuje przyczepność na mokrej nawierzchni.

Dodatkowe wyposażenie

Powyżej przedstawiliśmy wyposażenie, które jest podstawą roweru miejskiego. Niżej zaś prezentujemy dodatki i części, które warto mieć, choć mogą one podnieść cenę roweru.

Amortyzator

Taki dodatek znajdziemy tylko w droższych modelach. Jeśli komuś zależy na najwyższym komforcie lub od czasu do czasu ma w planach zjechać z równego jak stół asfaltu na polną drogę, amortyzator z pewnością poprawi komfort jazdy oraz prowadzenie. Pamiętajmy jednak, że jest to wydatek rzędu kilkuset złotych, wymagający dodatkowo odpowiedniej konserwacji.

Wiele przełożeń

Kupując rower miejski decydujmy się na model z przynajmniej trzema przełożeniami. To zupełnie wystarczy do spokojnej miejskiej jazdy. Jeśli jednak zależy nam na większym komforcie lub mieszkamy w mieście, w którym jest wiele wzniesień i górek, warto zdecydować się na model z większą ilością biegów.

Hamulce tarczowe

Synonim rowerów górskich powoli wkracza na rynek rowerów szosowych, trekkingowych, turystycznych oraz miejskich. Są skuteczne, niewrażliwe na warunki atmosferyczne, ale również drogie i trudniejsze w regulacji. Poza tym w mieście nie będziemy rozwijać dużych prędkości – tradycyjne hamulce powinny wystarczyć. Jeśli jednak ktoś szuka topowych rozwiązań, z pewnością będzie zadowolony.

Kategoria: Poradniki
Data: 19.05.2018
Social
5,0
6 ocen
1 komentarz
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.