https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/jak-wyregulowac-hamulce-w-rowerze/13665/ 2019-03-08 13:56:39.000000

Jak wyregulować hamulce w rowerze?

Podpowiadamy, jak przeprowadzić skuteczną regulację najpopularniejszych typów hamulców rowerowych.

Skuteczność działania poszczególnych mechanizmów w rowerze wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale również na bezpieczeństwo. Dotyczy to przede wszystkim hamulców – jeśli zaniedbamy ich konserwacji i nie będziemy regularnie sprawdzać, czy działają w sposób prawidłowy, w końcu może dojść do niebezpiecznej sytuacji, nie tylko dla nas.

Żeby do tego nie dopuścić, powinniśmy przede wszystkim dokonywać regularnych przeglądów, zwłaszcza po okresie jesienno-zimowym, kiedy to nasz rower był przechowywany w garażu, na balkonie czy też w domu. Do tego dochodzi również odpowiednie smarowanie i ewentualna wymiana uszkodzonych elementów.

O skuteczności działania tych elementów decyduje również odpowiednio przeprowadzana regulacja hamulców w rowerze. Dzięki niej, dostosujemy odległość klocków hamulcowych od tarczy, co zapewni nam sprawne działanie w najważniejszych momentach. Jak powinniśmy się do tego zabrać?

Polecane części hamulcowe

Jak ustawić hamulce tarczowe w rowerze?

Każdy producent hamulców konstruuje je nieco inaczej, toteż w wielu przypadkach sam ich montaż okaże się niewystarczający. Konieczne będzie również ich ręczne ustawienie – proces ten będzie przebiegał nieco inaczej w zależności do rodzaju hamulców tarczowych.

Wymieniamy bowiem modele mechaniczne oraz hydrauliczne. W pierwszym przypadku mamy bowiem do czynienia z zaciskiem, który jest uruchamiany przy użyciu specjalnej, najczęściej stalowej, linki. Bardziej zawansowany są modele hydrauliczne, gdyż wykorzystują one płyn hamulcowy – dzięki temu zapewniają bardzo dobre działanie w różnych warunkach atmosferycznych.

Jak wyregulować mechaniczne hamulce tarczowe w rowerze?

Zaczniemy od modeli prostszych, czyli mechanicznych. Warto nadmienić, że regulacja tego typu hamulców jest banalnie prosta, dlatego nie powinniśmy mieć z nią żadnych trudności. Na początek należy zlokalizować specjalne pokrętło, które montowane jest najczęściej na zacisku hamulca, a więc tam, gdzie „chowane” są klocki hamulcowe.

Przy użyciu pokrętła powoli ustawiamy klocki w taki sposób, aby ich odległość od tarczy była odpowiednia. Po zmianie ich pozycji zawsze warto przetestować działanie układu hamulcowego. Czynności te powtarzamy do skutku.

Jak podkręcić hamulce hydrauliczne w rowerze?

W przypadku tych bardziej zaawansowanych hamulców wiele zależy od tego, w jaki sposób zostały wykonane. Jak już bowiem wspominaliśmy, producenci stosują różne techniki.

Bardzo często zdarza się tak, że wspomniane pokrętło do regulacji zostaje umiejscowione tuż przy klamce hamulca. Po jej zlokalizowaniu, możemy ustawić hamulce. W innych modelach pokrętło znajduje się na zbiorniku pompy – pozwala nam to regulować ich pracę nawet w trakcie jazdy.

Jeśli hamulce działają nieprawidłowo lub zaczynają piszczeć, należy sprawdzić ich ułożenie. Może być to bowiem spowodowane tarciem klocków o tarczę. Piszczące hamulce w rowerze mogą mieć zbyt mocno wypchnięte tłoki – w takiej sytuacji należy zdemontować klocki i ręcznie wepchnąć tłoki do środka (najlepiej posłużyć się czymś drewnianym)

Jak regulować hamulce V-brake w rowerze?

Choć modele tarczowe wykorzystywane są obecnie najczęściej, wciąż możemy spotkać pojazdy wykorzystujące szczękowe hamulce V-brake, które wyróżniają się długimi ramionami z klockami hamulcowymi i specjalną linką zaciskową, która złącza ze sobą ramiona po naciśnięciu klamki hamulcowej.

Taka konstrukcja sprawia, że regulacja może dotyczyć kilku elementów. Mowa tu między innymi o szczękach, które regulujemy poprzez rozpięcie hamulca za pomocą fajki (trzeba ją wyjąć). Jeśli jednak zależy nam na ustawieniu całego mechanizmu, konieczne jest zdemontowanie linki hamulcowej.

Kolejnym krokiem będzie zluzowanie śruby, która podtrzymuje klocki hamulcowe – następnie dociskamy ramię klocka do obręczy w taki sposób, aby uzyskać prawidłowe ułożenie klocka. Na koniec należy dokręcić śrubę. Nie możemy zapomnieć także o odległości, w jakiej znajdują się klocki od obręczy. Trzeba to wykonać poprzez manipulowanie śrubą baryłkową, która znajduje się przy hamulcu. Odpowiada ona za naciąg linki hamulcowej.

Choć regulacja hamulców niektórym może się wydać skomplikowana, w rezultacie jej przebieg jest stosunkowo prosty. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, by ją przeprowadzić, należy udać się do specjalistów.

Skuteczność działania poszczególnych mechanizmów w rowerze wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale również na bezpieczeństwo. Dotyczy to przede wszystkim hamulców – jeśli zaniedbamy ich konserwacji i nie będziemy regularnie sprawdzać, czy działają w sposób prawidłowy, w końcu może dojść do niebezpiecznej sytuacji, nie tylko dla nas.

Żeby do tego nie dopuścić, powinniśmy przede wszystkim dokonywać regularnych przeglądów, zwłaszcza po okresie jesienno-zimowym, kiedy to nasz rower był przechowywany w garażu, na balkonie czy też w domu. Do tego dochodzi również odpowiednie smarowanie i ewentualna wymiana uszkodzonych elementów.

O skuteczności działania tych elementów decyduje również odpowiednio przeprowadzana regulacja hamulców w rowerze. Dzięki niej, dostosujemy odległość klocków hamulcowych od tarczy, co zapewni nam sprawne działanie w najważniejszych momentach. Jak powinniśmy się do tego zabrać?

Polecane części hamulcowe

Jak ustawić hamulce tarczowe w rowerze?

Każdy producent hamulców konstruuje je nieco inaczej, toteż w wielu przypadkach sam ich montaż okaże się niewystarczający. Konieczne będzie również ich ręczne ustawienie – proces ten będzie przebiegał nieco inaczej w zależności do rodzaju hamulców tarczowych.

Wymieniamy bowiem modele mechaniczne oraz hydrauliczne. W pierwszym przypadku mamy bowiem do czynienia z zaciskiem, który jest uruchamiany przy użyciu specjalnej, najczęściej stalowej, linki. Bardziej zawansowany są modele hydrauliczne, gdyż wykorzystują one płyn hamulcowy – dzięki temu zapewniają bardzo dobre działanie w różnych warunkach atmosferycznych.

Jak wyregulować mechaniczne hamulce tarczowe w rowerze?

Zaczniemy od modeli prostszych, czyli mechanicznych. Warto nadmienić, że regulacja tego typu hamulców jest banalnie prosta, dlatego nie powinniśmy mieć z nią żadnych trudności. Na początek należy zlokalizować specjalne pokrętło, które montowane jest najczęściej na zacisku hamulca, a więc tam, gdzie „chowane” są klocki hamulcowe.

Przy użyciu pokrętła powoli ustawiamy klocki w taki sposób, aby ich odległość od tarczy była odpowiednia. Po zmianie ich pozycji zawsze warto przetestować działanie układu hamulcowego. Czynności te powtarzamy do skutku.

Jak podkręcić hamulce hydrauliczne w rowerze?

W przypadku tych bardziej zaawansowanych hamulców wiele zależy od tego, w jaki sposób zostały wykonane. Jak już bowiem wspominaliśmy, producenci stosują różne techniki.

Bardzo często zdarza się tak, że wspomniane pokrętło do regulacji zostaje umiejscowione tuż przy klamce hamulca. Po jej zlokalizowaniu, możemy ustawić hamulce. W innych modelach pokrętło znajduje się na zbiorniku pompy – pozwala nam to regulować ich pracę nawet w trakcie jazdy.

Jeśli hamulce działają nieprawidłowo lub zaczynają piszczeć, należy sprawdzić ich ułożenie. Może być to bowiem spowodowane tarciem klocków o tarczę. Piszczące hamulce w rowerze mogą mieć zbyt mocno wypchnięte tłoki – w takiej sytuacji należy zdemontować klocki i ręcznie wepchnąć tłoki do środka (najlepiej posłużyć się czymś drewnianym)

Jak regulować hamulce V-brake w rowerze?

Choć modele tarczowe wykorzystywane są obecnie najczęściej, wciąż możemy spotkać pojazdy wykorzystujące szczękowe hamulce V-brake, które wyróżniają się długimi ramionami z klockami hamulcowymi i specjalną linką zaciskową, która złącza ze sobą ramiona po naciśnięciu klamki hamulcowej.

Taka konstrukcja sprawia, że regulacja może dotyczyć kilku elementów. Mowa tu między innymi o szczękach, które regulujemy poprzez rozpięcie hamulca za pomocą fajki (trzeba ją wyjąć). Jeśli jednak zależy nam na ustawieniu całego mechanizmu, konieczne jest zdemontowanie linki hamulcowej.

Kolejnym krokiem będzie zluzowanie śruby, która podtrzymuje klocki hamulcowe – następnie dociskamy ramię klocka do obręczy w taki sposób, aby uzyskać prawidłowe ułożenie klocka. Na koniec należy dokręcić śrubę. Nie możemy zapomnieć także o odległości, w jakiej znajdują się klocki od obręczy. Trzeba to wykonać poprzez manipulowanie śrubą baryłkową, która znajduje się przy hamulcu. Odpowiada ona za naciąg linki hamulcowej.

Choć regulacja hamulców niektórym może się wydać skomplikowana, w rezultacie jej przebieg jest stosunkowo prosty. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, by ją przeprowadzić, należy udać się do specjalistów.

Kategoria: Poradniki
Data: 08.03.2019
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Lista komentarzy jest pusta.