Udostępnij
Skomentuj

Błotnik rowerowy – jak wybrać?

Błotniki to elementy bardzo pomocne w niemal każdym rowerze. Chronią przed zachlapaniem i odpryskami piasku oraz małych zanieczyszczeń.

Czy błotniki są potrzebne w rowerze?

W kwestii błotników istnieją dwie szkoły. Jedni rowerzyści przyznają, że błotniki rowerowe są bezwzględnie konieczne w każdym typie roweru, z kolei inni twierdzą, że w pewnych warunkach jazda bez błotników jest wręcz wskazana, a na pewno nie gorsza, niż z błotnikami.

Część cyklistów przy dobrej pogodzie i twardej nawierzchni preferuje jazdę bez błotników, uważając ją za wygodniejszą i lżejszą, przez co zakładają błotniki tylko na czas jazdy w deszczowe i mokre dni. Z kolei inni są zdania, że nigdy nie wiadomo, czy nagle pogoda się nie pogorszy, a przecież zakładanie błotników jest dość czasochłonne, więc lepiej mieć je na rowerze zawsze, bo nigdy nie wiadomo, kiedy się przydadzą.

Każdy rowerzysta powinien samodzielnie podjąć decyzję o tym, czy chce jeździć z błotnikami, czy bez. Jeżeli postanowisz jeździć z błotnikami, sprawdź, jak dobrać je odpowiednio do rodzaju roweru.

Wybieramy błotniki rowerowe

Błotnik rowerowy musi być dobrany zarówno pod kątem przeznaczenia roweru, jak i do rozmiaru opon – ich wielkości i szerokości. Błotnik zawsze musi być szerszy od opon. Jeżeli będzie węższy, w ogóle nie spełni swojego zadania, gdyż nie będzie chronił przed pryskającą wodą albo błotem.

Błotniki do roweru mogą być wykonane z tworzywa albo stalowe lub aluminiowe.

  • Błotnik plastikowy będzie lżejszy, ale podatny na pęknięcia. Takie błotniki stosuje się głównie do rowerów górskich i MTB. Niestety są to błotniki raczej delikatne, przy „wywrotce” mogą się zwyczajnie połamać. Dlatego wybierając plastikowe błotniki, lepiej od razu postawić na rozwiązania nieco lepszej jakości. Takie błotniki będą co prawda droższe, ale za to trwalsze.
  • Błotnik z aluminium jest lekki, ale w przypadku cienkich modeli nietrudno będzie go zgiąć. Błotniki aluminiowe montuje się zwykle do rowerów miejskich i szosowych.
  • Błotnik stalowy jest cięższy i odporniejszy na złamanie, ale za to można go wgnieść. Błotniki metalowe montowane są do tylnych widełek oraz przedniego widelca z reguły w rowerach holenderskich i turystycznych. Metalowe błotniki usztywniają konstrukcję roweru, przez co jazda z nimi może być nieco stabilniejsza.

Uwaga!

Jeżeli błotniki rowerowe mają być co jakiś czas ściągane (w ładniejszą pogodę), warto wybrać rozwiązanie cechujące się większą mobilnością, czyli takie błotniki, które można bardzo szybko zdjąć i założyć. Szczególnie na uwagę zasługują tu małe błotniki montowane do sztycy albo pod siodełkiem.

Jaki błotnik do MTB?

Błotnik do roweru MTB nie może znajdować się zbyt blisko opony, dlatego że na rowerach MTB jeździ się często w bardzo trudnych warunkach, nierzadko w głębokim błocie i błotnik zlokalizowany blisko opony mógłby się po prostu szybko zapchać. Posiadacze rowerów MTB mogą jeździć tylko z jednym błotnikiem – tylnym bądź przednim, ale najlepszym rozwiązaniem jest wybranie od razu zestawu obu błotników. Przednie błotniki w rowerach MTB mocuje się z reguły pod amortyzator roweru lub do jego dolnych goleni. Jeżeli jazda jest agresywna, warto wybrać to drugie rozwiązanie, dlatego że jest bardziej stabilne i ogranicza ryzyko wypięcia się błotnika. Jeżeli chodzi o przednie błotniki, to najczęściej montuje się je do wspornika siodła specjalnym uchwytem.

Alternatywą w przypadku rowerów MTB są też małe błotniki mocowane na rzepy. Takie błotniki mocno odstają od kół i mają raczej prostą konstrukcję.

Jaki błotnik do szosówki?

Błotnik do roweru szosowego powinien przylegać jak najbliżej opony, dlatego że będzie wtedy lepiej chronił przed zachlapaniem. W tym przypadku sprawdzą się np. błotniki aluminiowe wyposażone w chlapacze i maksymalnie okrywające koło, ale przy dobrych warunkach atmosferycznych można też zastosować małe błotniki używane w rowerach MTB (i zapinane na rzepy).

Jaki błotnik do górala?

W przypadku rowerów górskich błotniki nie powinny znajdować się blisko opony – należy zachować między nimi odpowiednią przestrzeń. W rowerach górskich praktycznie nie spotyka się błotników innych niż z tworzyw sztucznych. Głównym powodem zastosowania takich błotników jest ich lekkość. Do roweru górskiego należy z reguły wybrać przednie błotniki montowane pod koronę widelca a w niektórych przypadkach błotniki przytwierdzane do ramy za pomocą opasek zaciskowych a do tylnych wersję do montażu na sztycy siodełka.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 22:39
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.