https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/deskorolka-kompletna-czy-skladana-budowa-ktora-wybrac/4431/ 2018-04-25 16:48:56.000000

Deskorolka kompletna czy składana - budowa. Którą wybrać?

Zapewne każdy dorosły doskonale pamięta, gdy będąc dzieckiem próbował swoich sił na deskorolce. Jedni się zniechęcali, inni jeżdżą do dziś. Jeszcze inni dopiero teraz chcą spróbować swoich sił na desce i planuje zakup swojego pierwszego modelu. Poznajmy najważniejsze zasady, budowę oraz najważniejsze cechy dobrej deskorolki.

Jeszcze przed zakupem powinniśmy wyeliminować miejsca, w których na pewno nie warto kupować deskorolki. Możemy być pewni, że dobrego modelu nie dostaniemy na targu, w markecie. Po pierwsze, znajdziemy tam modele o słabej jakości, poza tym osoby które tam pracują, z pewnością nie mają odpowiedniej wiedzy na temat deskorolek. Alternatywą mogą być sklepy ogólnosportowe lub profesjonalne sklepy internetowe. Jeżeli jesteśmy laikami w temacie deskorolek, nie bójmy się prosić o pomoc/poradę w wyborze czy to bezpośrednio czy też przez formularz zgłoszeniowy.

Deskorolka kompletna czy składana?

Jeśli ktoś dopiero rozpoczyna swoją przygodę z deskorolką i chce kupić swoją pierwszą deskę, powinien zdecydować się na deskorolkę fabryczną. To najprostsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie dla początkujących – nie ma ryzyka, że coś źle skręcimy, nieodpowiednio założymy lub po prostu, że źle dobierzemy poszczególne części.

Deskorolki kompletne montowane są przez producenta, dzięki czemu mamy gwarancję, że wszystko jest dobrane odpowiednio oraz zmontowane przez profesjonalistów. Co więcej, w większości przypadków deskorolka kompletna jest nieco tańsza od tej, którą złożymy od podstaw. Oczywiście zastosowane części są nieco niższej jakości, ale na początkowym etapie nauki jazdy, jest to w zupełności akceptowalne.

W deskorolkę składaną warto zainwestować na późniejszym etapie, choć jeśli ktoś od razu chce zacząć swoją przygodę od sprzętu z wysokiej półki, może pokusić się o samodzielne kompletowanie podzespołów.

Polecane deskorolki

Jak zbudowana jest deskorolka?

Deskorolka ma dość prostą konstrukcję, zaś ilość elementów jest ograniczona do minimum. Tradycyjne modele zbudowane są z blatu (deck), dwóch trucków, czterech kółek, ośmiu łożysk, podkładek pod trucki, śrubek montażowych oraz gripu. Poszczególne elementy kupuje się w zestawach, więc nie ma ryzyka, że źle dobierzemy trucki lub łożyska. Mimo to warto sprawdzać parametry, aby poszczególne elementy dobrze ze sobą współgrały. Zacznijmy zatem od początku.

Deck (blat)

Podobnie jak rama w rowerze, tak samo blat w deskorolce to najważniejszy element, który praktycznie definiuje całość. To na nim utrzymuje się nasz ciężar, jego wymiary wpływają na prowadzenie oraz wrażenia z jazdy. To do blatu dokręcamy pozostałe elementy oraz przyklejamy grip.

W większości przypadków, dobrej jakości blat wykonany jest z siedmiu warstw klonu kanadyjskiego. Na inne, gorsze wersje nie warto zwracać uwagi, gdyż oszczędność jest niewielka, zaś wytrzymałość oraz właściwości o wiele gorsze. Wyższe i droższe modele posiadają elementy wykonane z włókna szklanego, aluminium czy kevlaru, ale dla początkujących użytkowników standardowy klon w zupełności wystarczy. Nawet zaawansowani decydują się na to rozwiązanie, gdyż oferuje najlepsze wyczucie.

Bardzo istotny jest rozmiar deck’u oraz jego kształt. Wymiary bardzo często podawane są w calach, zaś najpopularniejszymi rozmiarami są blaty o długości od 7,250 do 8,500 cali. Jaką długość wybrać? To bardzo indywidualna kwestia. Jedni wolą krótsze i bardziej zwrotne, idealne do ewolucji na rampach, inni preferują długie, gdyż zapewniają większą stabilność i prędkość.

Warto wiedzieć!

Nawet zawodowcy używają tradycyjnych blatów z drewna klonowego, choć niektórzy eksperymentują z blatami wykonanymi z innych materiałów, które zapewniają większą sztywność, odbicie, ugięcie, wytrzymałość itp.

Grip

Grip to powłoka antypoślizgowa, na której stawiamy stopy. W największym uproszczeniu, jest to samoprzylepny papier ścierny, który naklejamy na deck (blat). Wybór nie jest trudny i uzależniony od preferencji. Najlepiej wybrać taki, który ma najbardziej chropowatą strukturę oraz bardzo dobry klej. Są również modele o różnych kształtach oraz kolorach.

Trucki

Dobór odpowiednich trucków to bardzo ważna kwestia. Jeśli wybierzemy trucki dobrej jakości, najpewniej posłużą nam wiele lat bezproblemowej jazdy. Solidnie zbudowane nie niszczą się zbyt szybko, a przy spokojnej jeździe mamy gwarancję, że nie będziemy ich nigdy wymieniać. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze przemyśleć swój wybór. Unikajmy modeli z najniższej półki i od razu celujmy w szczebelek wyżej, aby zapewnić sobie odpowiednią jakość.

Podkładki pod trucki

Ten element nie jest niezbędny i zależy od indywidualnych preferencji użytkownika. Głównym zadaniem podkładek pod trucki jest minimalizowanie drgań powstających podczas jazdy po nierównej powierzchni. Im grubsze podkładki, tym amortyzacja bardziej wydajna. Niektórzy użytkownicy uważają, że podkładki zmniejszają poziom wyczucia deski, zaś wyjątkowo grube mocno utrudniają jej sterowanie. Początkujący użytkownicy mogą zdecydować się na podkładki, by doszlifować swoje umiejętności. Oczywiście w każdej chwili można je zdjąć i cieszyć się surową jazdą z pełnym wyczuciem.

Warto wiedzieć!

Zbyt grube podkładki oraz miękkie gumki (o nich niżej) to złe połączenie, które skutkuje słabą kontrolą nad deską. Podczas jazdy cały układ zaczyna pływać.

Kółka

Wybór kółek to kolejna indywidualna sprawa każdego użytkownika. Warto pamiętać, że są różne rozmiary oraz twardości. Im większy rozmiar, tym większy komfort, ale gorsza zwrotność oraz sterowność. Mniejsze kółka będą idealne na rampę i do wykonywania ewolucji. Ważniejszy jest jednak indeks twardości. Miękkie kółka oznaczone jako np. 92A świetnie sprawdzą się podczas rekreacyjnej jazdy po parku, natomiast twardsze, np. 102A będą świetne do skateparku. Początkujący powinni zdecydować się na model mniej więcej po środku, by po jakimś czasie samodzielnie wyrobić sobie swoje własne preferencje.

Łożyska

Komplet ośmiu łożysk – po 2 na każde kółko – to nieduży wydatek, ale wybór słabej jakości łożysk może negatywnie przełożyć się na jazdę oraz wytrzymałość. Lepiej zdecydować się na wyższy model i mieć spokój na lata.

Śruby montażowe

Teoretycznie każde śruby będą dobre, choć jeśli w planach mamy agresywną jazdę, warto wybrać montażówki o zwiększonej twardości. Esteci docenią również modele o różnych kolorach i kształtach.

Gumki

Podobnie jak podkładki pod trucki, tak samo gumki nie są niezbędnym elementem wyposażenia deskorolki – wiele zależy od indywidualnych preferencji. Początkujący mogą zdecydować się na jazdę bez gumek, ze skręconymi truckami. W takiej konfiguracji deskorolka zawsze jedzie do przodu, zaś użytkownikowi łatwiej utrzymać równowagę. Wraz ze wzrostem umiejętności można eksperymentować z truckami o różnej twardości. Miękkie gumki o indeksie 90A pozwalają na szybkie i gwałtowne zwroty, natomiast twarde (100A) wymagają użycia siły do zmiany kierunku jazdy.

Jeszcze przed zakupem powinniśmy wyeliminować miejsca, w których na pewno nie warto kupować deskorolki. Możemy być pewni, że dobrego modelu nie dostaniemy na targu, w markecie. Po pierwsze, znajdziemy tam modele o słabej jakości, poza tym osoby które tam pracują, z pewnością nie mają odpowiedniej wiedzy na temat deskorolek. Alternatywą mogą być sklepy ogólnosportowe lub profesjonalne sklepy internetowe. Jeżeli jesteśmy laikami w temacie deskorolek, nie bójmy się prosić o pomoc/poradę w wyborze czy to bezpośrednio czy też przez formularz zgłoszeniowy.

Deskorolka kompletna czy składana?

Jeśli ktoś dopiero rozpoczyna swoją przygodę z deskorolką i chce kupić swoją pierwszą deskę, powinien zdecydować się na deskorolkę fabryczną. To najprostsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie dla początkujących – nie ma ryzyka, że coś źle skręcimy, nieodpowiednio założymy lub po prostu, że źle dobierzemy poszczególne części.

Deskorolki kompletne montowane są przez producenta, dzięki czemu mamy gwarancję, że wszystko jest dobrane odpowiednio oraz zmontowane przez profesjonalistów. Co więcej, w większości przypadków deskorolka kompletna jest nieco tańsza od tej, którą złożymy od podstaw. Oczywiście zastosowane części są nieco niższej jakości, ale na początkowym etapie nauki jazdy, jest to w zupełności akceptowalne.

W deskorolkę składaną warto zainwestować na późniejszym etapie, choć jeśli ktoś od razu chce zacząć swoją przygodę od sprzętu z wysokiej półki, może pokusić się o samodzielne kompletowanie podzespołów.

Polecane deskorolki

Jak zbudowana jest deskorolka?

Deskorolka ma dość prostą konstrukcję, zaś ilość elementów jest ograniczona do minimum. Tradycyjne modele zbudowane są z blatu (deck), dwóch trucków, czterech kółek, ośmiu łożysk, podkładek pod trucki, śrubek montażowych oraz gripu. Poszczególne elementy kupuje się w zestawach, więc nie ma ryzyka, że źle dobierzemy trucki lub łożyska. Mimo to warto sprawdzać parametry, aby poszczególne elementy dobrze ze sobą współgrały. Zacznijmy zatem od początku.

Deck (blat)

Podobnie jak rama w rowerze, tak samo blat w deskorolce to najważniejszy element, który praktycznie definiuje całość. To na nim utrzymuje się nasz ciężar, jego wymiary wpływają na prowadzenie oraz wrażenia z jazdy. To do blatu dokręcamy pozostałe elementy oraz przyklejamy grip.

W większości przypadków, dobrej jakości blat wykonany jest z siedmiu warstw klonu kanadyjskiego. Na inne, gorsze wersje nie warto zwracać uwagi, gdyż oszczędność jest niewielka, zaś wytrzymałość oraz właściwości o wiele gorsze. Wyższe i droższe modele posiadają elementy wykonane z włókna szklanego, aluminium czy kevlaru, ale dla początkujących użytkowników standardowy klon w zupełności wystarczy. Nawet zaawansowani decydują się na to rozwiązanie, gdyż oferuje najlepsze wyczucie.

Bardzo istotny jest rozmiar deck’u oraz jego kształt. Wymiary bardzo często podawane są w calach, zaś najpopularniejszymi rozmiarami są blaty o długości od 7,250 do 8,500 cali. Jaką długość wybrać? To bardzo indywidualna kwestia. Jedni wolą krótsze i bardziej zwrotne, idealne do ewolucji na rampach, inni preferują długie, gdyż zapewniają większą stabilność i prędkość.

Warto wiedzieć!

Nawet zawodowcy używają tradycyjnych blatów z drewna klonowego, choć niektórzy eksperymentują z blatami wykonanymi z innych materiałów, które zapewniają większą sztywność, odbicie, ugięcie, wytrzymałość itp.

Grip

Grip to powłoka antypoślizgowa, na której stawiamy stopy. W największym uproszczeniu, jest to samoprzylepny papier ścierny, który naklejamy na deck (blat). Wybór nie jest trudny i uzależniony od preferencji. Najlepiej wybrać taki, który ma najbardziej chropowatą strukturę oraz bardzo dobry klej. Są również modele o różnych kształtach oraz kolorach.

Trucki

Dobór odpowiednich trucków to bardzo ważna kwestia. Jeśli wybierzemy trucki dobrej jakości, najpewniej posłużą nam wiele lat bezproblemowej jazdy. Solidnie zbudowane nie niszczą się zbyt szybko, a przy spokojnej jeździe mamy gwarancję, że nie będziemy ich nigdy wymieniać. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze przemyśleć swój wybór. Unikajmy modeli z najniższej półki i od razu celujmy w szczebelek wyżej, aby zapewnić sobie odpowiednią jakość.

Podkładki pod trucki

Ten element nie jest niezbędny i zależy od indywidualnych preferencji użytkownika. Głównym zadaniem podkładek pod trucki jest minimalizowanie drgań powstających podczas jazdy po nierównej powierzchni. Im grubsze podkładki, tym amortyzacja bardziej wydajna. Niektórzy użytkownicy uważają, że podkładki zmniejszają poziom wyczucia deski, zaś wyjątkowo grube mocno utrudniają jej sterowanie. Początkujący użytkownicy mogą zdecydować się na podkładki, by doszlifować swoje umiejętności. Oczywiście w każdej chwili można je zdjąć i cieszyć się surową jazdą z pełnym wyczuciem.

Warto wiedzieć!

Zbyt grube podkładki oraz miękkie gumki (o nich niżej) to złe połączenie, które skutkuje słabą kontrolą nad deską. Podczas jazdy cały układ zaczyna pływać.

Kółka

Wybór kółek to kolejna indywidualna sprawa każdego użytkownika. Warto pamiętać, że są różne rozmiary oraz twardości. Im większy rozmiar, tym większy komfort, ale gorsza zwrotność oraz sterowność. Mniejsze kółka będą idealne na rampę i do wykonywania ewolucji. Ważniejszy jest jednak indeks twardości. Miękkie kółka oznaczone jako np. 92A świetnie sprawdzą się podczas rekreacyjnej jazdy po parku, natomiast twardsze, np. 102A będą świetne do skateparku. Początkujący powinni zdecydować się na model mniej więcej po środku, by po jakimś czasie samodzielnie wyrobić sobie swoje własne preferencje.

Łożyska

Komplet ośmiu łożysk – po 2 na każde kółko – to nieduży wydatek, ale wybór słabej jakości łożysk może negatywnie przełożyć się na jazdę oraz wytrzymałość. Lepiej zdecydować się na wyższy model i mieć spokój na lata.

Śruby montażowe

Teoretycznie każde śruby będą dobre, choć jeśli w planach mamy agresywną jazdę, warto wybrać montażówki o zwiększonej twardości. Esteci docenią również modele o różnych kolorach i kształtach.

Gumki

Podobnie jak podkładki pod trucki, tak samo gumki nie są niezbędnym elementem wyposażenia deskorolki – wiele zależy od indywidualnych preferencji. Początkujący mogą zdecydować się na jazdę bez gumek, ze skręconymi truckami. W takiej konfiguracji deskorolka zawsze jedzie do przodu, zaś użytkownikowi łatwiej utrzymać równowagę. Wraz ze wzrostem umiejętności można eksperymentować z truckami o różnej twardości. Miękkie gumki o indeksie 90A pozwalają na szybkie i gwałtowne zwroty, natomiast twarde (100A) wymagają użycia siły do zmiany kierunku jazdy.

Kategoria: Poradniki
Data: 10.04.2018
Social
4,9
7 ocen
1 komentarz
Moja ocena
Krystian
Moja córka zażyczyła sobie ostatnio deskorolki. Ja właśnie szukam ale że się nie znam, to patrzę na różne artykuły jak ten. I z tego co czytam, to tak która młoda sobie wybrała od Spokey jest spoko. Fajna i wytrzymała i ma świetne opinie:)
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2017-05-25