https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/jaka-wybrac-pompke-rowerowa-ktora-bedzie-najlepsza/5070/ 2018-05-20 08:51:21.000000

Jaką wybrać pompkę rowerową? Która będzie najlepsza?

Pompka rowerowa – wydawałoby się, że to banalny przedmiot służący tylko i wyłącznie do pompowania kół. Owszem, ale obecnie wybór najróżniejszych modeli może przyprawić o zawrót głowy, a wybór odpowiedniego może zależeć od wielu czynników. W zależności od tego, jak i gdzie będziemy używać pompki, warto brać pod uwagę inne propozycje.

Kiedyś wybór był prosty, zaś wymagania podstawowe – pompka miała pompować dętki w kołach rowerowych i być w miarę kompaktowa, aby można ją było zabrać na wycieczkę. Dziś preferencje są podobne, ale ze względu na rozszerzoną ofertę wielu producentów, zmieniają się nasze wymagania. Mówiąc wprost – zrobiliśmy się bardzo wybredni. Z drugiej strony jednak, wyspecjalizowane modele sprawiają, że można ich używać w różnych warunkach i sytuacjach. Poznajmy zatem najpopularniejsze rodzaje pompek rowerowych na różne okazje.

Rodzaje pompek rowerowych

Wybierając pompkę rowerową warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy jej używać. Trudno wybrać pompkę w pełni uniwersalną, gdyż różnice w konstrukcji pomiędzy różnymi typami wymuszają kompromisy na różnych szczeblach funkcjonalności. Jedne są niewielkie i mobilne, inne wygodne, jeszcze inne wydajne. Poznajmy podstawowe modele.

Warto wiedzieć!

Kupując pompkę rowerową warto sprawdzić, jakiego typu wentyle mamy w kołach. Najlepiej wybrać pompkę z możliwością zmiany końcówki, dzięki czemu będziemy mogli napompować koła w różnych rowerach.

Pompki ręczne

To najpopularniejsze i najczęściej wybierane pompki rowerowe, które bez problemu zmieszczą się zarówno w plecaku, jak również w skrzynce narzędziowej bądź szufladzie. Pompki tego typu są dość wygodne w użyciu, choć napompowanie koła wymaga dość dużego nakładu pracy. Co więcej, napompowanie dętki do wysokiego ciśnienia może być bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Jeśli wybierzemy najtańszą pompkę, będziemy mieć trudności z napompowaniem koła nawet do niskiego ciśnienia, dlatego też warto zwrócić uwagę na modele w blokadą uniemożliwiającą zsunięcie się z wentyla podczas pompowania. Są również propozycje z rozkładaną rączką, teleskopowym tłokiem, wymienialnymi końcówkami oraz niewielkim manometrem. Pompka ręczna powinna być na wyposażeniu każdego rowerzysty, który wyjeżdża na długie przejażdżki i chce mieć ze sobą najpotrzebniejsze części i akcesoria.

Pompki stacjonarne/serwisowe

Są to duże, ciężkie i bardzo wydajne pompki, za pomocą których szybko napompujemy oponę do wysokiego ciśnienia. Tego typu rozwiązania stosowane są zazwyczaj w serwisach rowerowych, choć prostsze i nieco tańsze modele możemy kupić do użytku domowego. No właśnie – tylko domowego, gdyż zabranie takiej pompki na wycieczkę nie jest dobrym pomysłem. Pompki tego typu mają zazwyczaj zintegrowany wężyk, dzięki czemu możemy pompować koło bez konieczności ustawiania wentyla w odpowiednim miejscu. W większości przypadków mamy do dyspozycji manometr, dzięki któremu napompujemy koło do preferowanego ciśnienia. Co więcej, za pomocą takiej pompki możemy również dopompować koło w samochodzie lub innym sprzęcie. Co prawda taka pompka nie zastąpi modelu ręcznego, który po prostu wypada mieć, ale jest ciekawym uzupełnieniem domowego warsztatu.

Pompki na naboje CO2

Na pierwszy rzut oka pompka tego typu przypomina pompkę ręczną – jest tak samo kompaktowa i lekka. Brakuje jednak tradycyjnego tłoczka, który zastąpiono specjalnymi nabojami ze sprężonym dwutlenkiem węgla. Pompki tego typu nie sprawdzą się jednak w codziennym użytkowaniu, które okaże się po prostu bardzo drogie. Naboje z CO2 szybko się kończą i trzeba je wymieniać, a to kosztuje. Dla kogo więc jest taka pompka? Przede wszystkim dla profesjonalistów, którzy biorą udział w zawodach, wyścigach bądź maratonach rowerowych, gdzie liczy się szybkość. Tradycyjna pompka to strata energii i cennych minut, natomiast pompka CO2 jest w stanie napompować dętkę w kilka sekund. Wszystko działa poprzez uwolnienie sprężonego dwutlenku węgla, który jest przetłaczany do dętki. Jeden nabój (w zależności od pojemności), jest w stanie napompować koło do ok. 2-3 atmosfer. Im większy nabój, tym więcej kół napompujemy.

Uwaga!

Podczas pompowania koła sprężonym CO2 należy uważać na możliwość odmrożenia dłoni! Gaz w stanie ciekłym jest w temperaturze otoczenia, natomiast zmieniając stan w gazowy obniża mocno temperaturę, przez co niektóre elementy pompki mogą pokryć się lodem. Warto korzystać z pompki tego typu w rękawiczkach lub korzystając ze specjalnych osłonek na pompkę.

Przydatne dodatki i akcesoria

Jeśli już wybraliśmy rodzaj pompki, warto zwrócić uwagę na dodatki, które znajdziemy w wyposażeniu. Największe znaczenie mają w przypadku pompek ręcznych, które zabieramy ze sobą w podróż. O ile manometr nie jest niezbędnym dodatkiem, gdyż w terenie można napompować dętkę „na oko”, czyli tak twardo, jak lubimy lub po prostu tak, aby dotrzeć do celu, tak takie akcesorium jak elementy montażowe, umożliwiające przymocowanie pompki do roweru, to dodatek, który warto mieć.

Przy kupnie warto również zwrócić uwagę na wygodę – składana rączka, która umożliwi pewne złapanie pompki z pewnością przyda się w terenie. Ciekawym dodatkiem jest także dodatkowy wężyk, który ułatwi pompowanie kół. Nie bez znaczenia jest także solidność konstrukcji, która musi wytrzymać dość duże naprężenia oraz, w niektórych przypadkach, uderzenia, upadki itp.

Kiedyś wybór był prosty, zaś wymagania podstawowe – pompka miała pompować dętki w kołach rowerowych i być w miarę kompaktowa, aby można ją było zabrać na wycieczkę. Dziś preferencje są podobne, ale ze względu na rozszerzoną ofertę wielu producentów, zmieniają się nasze wymagania. Mówiąc wprost – zrobiliśmy się bardzo wybredni. Z drugiej strony jednak, wyspecjalizowane modele sprawiają, że można ich używać w różnych warunkach i sytuacjach. Poznajmy zatem najpopularniejsze rodzaje pompek rowerowych na różne okazje.

Rodzaje pompek rowerowych

Wybierając pompkę rowerową warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy jej używać. Trudno wybrać pompkę w pełni uniwersalną, gdyż różnice w konstrukcji pomiędzy różnymi typami wymuszają kompromisy na różnych szczeblach funkcjonalności. Jedne są niewielkie i mobilne, inne wygodne, jeszcze inne wydajne. Poznajmy podstawowe modele.

Warto wiedzieć!

Kupując pompkę rowerową warto sprawdzić, jakiego typu wentyle mamy w kołach. Najlepiej wybrać pompkę z możliwością zmiany końcówki, dzięki czemu będziemy mogli napompować koła w różnych rowerach.

Pompki ręczne

To najpopularniejsze i najczęściej wybierane pompki rowerowe, które bez problemu zmieszczą się zarówno w plecaku, jak również w skrzynce narzędziowej bądź szufladzie. Pompki tego typu są dość wygodne w użyciu, choć napompowanie koła wymaga dość dużego nakładu pracy. Co więcej, napompowanie dętki do wysokiego ciśnienia może być bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Jeśli wybierzemy najtańszą pompkę, będziemy mieć trudności z napompowaniem koła nawet do niskiego ciśnienia, dlatego też warto zwrócić uwagę na modele w blokadą uniemożliwiającą zsunięcie się z wentyla podczas pompowania. Są również propozycje z rozkładaną rączką, teleskopowym tłokiem, wymienialnymi końcówkami oraz niewielkim manometrem. Pompka ręczna powinna być na wyposażeniu każdego rowerzysty, który wyjeżdża na długie przejażdżki i chce mieć ze sobą najpotrzebniejsze części i akcesoria.

Pompki stacjonarne/serwisowe

Są to duże, ciężkie i bardzo wydajne pompki, za pomocą których szybko napompujemy oponę do wysokiego ciśnienia. Tego typu rozwiązania stosowane są zazwyczaj w serwisach rowerowych, choć prostsze i nieco tańsze modele możemy kupić do użytku domowego. No właśnie – tylko domowego, gdyż zabranie takiej pompki na wycieczkę nie jest dobrym pomysłem. Pompki tego typu mają zazwyczaj zintegrowany wężyk, dzięki czemu możemy pompować koło bez konieczności ustawiania wentyla w odpowiednim miejscu. W większości przypadków mamy do dyspozycji manometr, dzięki któremu napompujemy koło do preferowanego ciśnienia. Co więcej, za pomocą takiej pompki możemy również dopompować koło w samochodzie lub innym sprzęcie. Co prawda taka pompka nie zastąpi modelu ręcznego, który po prostu wypada mieć, ale jest ciekawym uzupełnieniem domowego warsztatu.

Pompki na naboje CO2

Na pierwszy rzut oka pompka tego typu przypomina pompkę ręczną – jest tak samo kompaktowa i lekka. Brakuje jednak tradycyjnego tłoczka, który zastąpiono specjalnymi nabojami ze sprężonym dwutlenkiem węgla. Pompki tego typu nie sprawdzą się jednak w codziennym użytkowaniu, które okaże się po prostu bardzo drogie. Naboje z CO2 szybko się kończą i trzeba je wymieniać, a to kosztuje. Dla kogo więc jest taka pompka? Przede wszystkim dla profesjonalistów, którzy biorą udział w zawodach, wyścigach bądź maratonach rowerowych, gdzie liczy się szybkość. Tradycyjna pompka to strata energii i cennych minut, natomiast pompka CO2 jest w stanie napompować dętkę w kilka sekund. Wszystko działa poprzez uwolnienie sprężonego dwutlenku węgla, który jest przetłaczany do dętki. Jeden nabój (w zależności od pojemności), jest w stanie napompować koło do ok. 2-3 atmosfer. Im większy nabój, tym więcej kół napompujemy.

Uwaga!

Podczas pompowania koła sprężonym CO2 należy uważać na możliwość odmrożenia dłoni! Gaz w stanie ciekłym jest w temperaturze otoczenia, natomiast zmieniając stan w gazowy obniża mocno temperaturę, przez co niektóre elementy pompki mogą pokryć się lodem. Warto korzystać z pompki tego typu w rękawiczkach lub korzystając ze specjalnych osłonek na pompkę.

Przydatne dodatki i akcesoria

Jeśli już wybraliśmy rodzaj pompki, warto zwrócić uwagę na dodatki, które znajdziemy w wyposażeniu. Największe znaczenie mają w przypadku pompek ręcznych, które zabieramy ze sobą w podróż. O ile manometr nie jest niezbędnym dodatkiem, gdyż w terenie można napompować dętkę „na oko”, czyli tak twardo, jak lubimy lub po prostu tak, aby dotrzeć do celu, tak takie akcesorium jak elementy montażowe, umożliwiające przymocowanie pompki do roweru, to dodatek, który warto mieć.

Przy kupnie warto również zwrócić uwagę na wygodę – składana rączka, która umożliwi pewne złapanie pompki z pewnością przyda się w terenie. Ciekawym dodatkiem jest także dodatkowy wężyk, który ułatwi pompowanie kół. Nie bez znaczenia jest także solidność konstrukcji, która musi wytrzymać dość duże naprężenia oraz, w niektórych przypadkach, uderzenia, upadki itp.

Kategoria: Poradniki
Data: 19.05.2018
Social
5,0
6 ocen
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.