http://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/rower-po-zimie-odswiez-swoj-sprzet-co-musisz-zrobic/8283/ 2018-03-08 09:45:48.000000

Rower po zimie - odśwież swój sprzęt. Co musisz zrobić?

Jazda na rowerze niesie ze sobą wiele zalet. Lecz pamiętajmy o konserwacji sprzętu aby uniknąć awarii.

Rowerowi maniacy już powoli szykują się na nadchodzący sezon wiosenny. Chociaż zimowa aura nas nie opuszcza, a synoptycy nie wróżą rychłego nadejścia wiosny, to już czas, aby odświeżyć ukochane dwa kółka, ale też zadbać o swoją kondycję.

Sport to zdrowie, ale należy pamiętać, żeby robić to z głową - dobra forma po zimowym lenistwie jest jak najbardziej wskazana. Wystarczą zwykłe ćwiczenia rozgrzewające mięśnie w domowym zaciszu lub dla bardziej wymagających basen czy siłownia. Dzięki takiemu przygotowaniu unikniesz kontuzji, których na rowerze też można się nabawić.

Zanim wsiądziesz na swój rower pamiętaj, że wymaga on gruntownego przeglądu, a jego sprawne działanie będzie gwarancją udanych wiosennych wycieczek. Możesz wykonać go w domowych warunkach i trochę zaoszczędzić , ale jeśli nie czujesz się na siłach, oddaj go w ręce ekspertów. Cena profesjonalnego serwisu roweru waha się między 50-150 złotych.

Przede wszystkim go umyj

Zapewne twój rower przezimował w garażu lub w piwnicy i nie jest pierwszej świeżości, a jego przyjaciele to kurz oraz pozostałości błota z poprzedniego sezonu. Zatem potrzebujesz trochę wolnego czasu oraz wiaderka z ciepłą wodą i płynem do naczyń. Myjki wysokociśnieniowe nie są wskazane, bo woda może dostać się do miejsc specjalnie uszczelnionych i uszkodzić np. łożysko. Woda i gąbka w zupełności wystarczą, a do szorowania zaschniętego brudu użyj nieco twardszego materiału (pamiętaj jednak, by nie porysować lakieru).

Kolejna ważna kwestia w myciu roweru, to czyszczenie starego tłuszczu znajdującego się na łańcuchu. Najłatwiej usuniesz go benzyną ekstrakcyjną i kawałkiem szmatki. Tak samo postępuj w przypadku zębatek. Po dokładnym wyczyszczeniu zakamarków z błota i brudu użyj gąbki i wody z płynem do naczyń i wyczyść dokładnie cały rower. Pamiętaj, żeby go opłukać z piany, a następnie użyj szmatki i osusz rower, nie zapominając o wypolerowaniu ramy, aby nie pozostały smugi.

Sprawdź opony

Rower, tak jak samochód, potrzebuje sprawnych kół - to podstawa udanego rozpoczęcia sezonu. Sprawdź ciśnienie w oponach, niedopompowana opona szybko się zużywa i niszczy, na ściankach bocznych pojawiają się pęknięcia, co może doprowadzić do jej rozerwania. Ciśnienie w oponach schodzi każdego dnia, dlatego zaleca się ich regularne dopompowywanie. Żywotność opon zależna jest od kilku czynników jak: nawierzchni, którą się poruszasz, twojej wagi i całkowitej masy roweru oraz stylu jazdy i jakości używanych opon. Jeżeli zauważysz, że kolor bieżnika uległ zmianie, to znak, że wzmocnienie antyprzebiciowe nie jest już skuteczne i należy wymienić oponę. Tak samo postępuj w przypadku, kiedy odczujesz słabą przyczepność do podłoża. Jeśli nie zauważyłeś ,aby twoje opony miały którąś z opisanych dolegliwości, to śmiało możesz ruszać w trasę. Jednak zanim to zrobisz, sprawdź jeszcze hamulce.

Sprawne hamulce podstawą bezpieczeństwa

Kwestia chyba najważniejsza to zdatne do użytkowania hamulce. Przepisy ruchu drogowego wymagają co najmniej jednego sprawnego hamulca – gwarantuje on bezpieczną podróż, a to chyba sprawa priorytetowa. Jak sprawdzić czy są w formie? Otóż najłatwiejszy sposób to poruszanie rowerem w przód i tył z jednocześnie zaciskanym hamulcem. Jeżeli pomimo dokręconych śrub koło przetacza się, należy dociągnąć linki. Następne rzuć okiem na klocki hamulcowe, które też podlegają wymianie - jeśli jedna piąta jest zużyta to czas na wymianę. Wszystko działa tak jak powinno? To teraz zaaplikuj kilka kropel oleju mineralnego (dostępny w serwisach oraz w Internecie) w zawiesiny hamulców, aby sprawniej pracowały.

Łańcuch sercem roweru

Łańcuch to część roweru, która zużywa się stosunkowo najczęściej. Zaleca się go smarować i czyścić oraz w razie potrzeby wymieniać na nowy. Ma on tendencję do rozciągania się. Jeśli zbyt długo nie jest wymieniany, to może doprowadzić do uszkodzenia korby lub kasety, a ich wymiana to już poważne koszty. Odpowiednio dbając o ten mechanizm można temu zapobiec i zaoszczędzić. Jeśli więc łańcuch przeskakuje między zębatkami, a napęd głośno pracuje i nie jest to wina źle wyregulowanych przerzutek, to znak, żeby sprawdzić długość łańcucha. Przecież czeka cię tyle wspaniałych, wiosennych przygód, ale tylko na sprawnym rowerze. Jeśli chcesz ominąć serwis i zaoszczędzić kolejne pieniądze, sam sprawdź, czy łańcuch jest w dobrym stanie. Zwyczajnie w świecie go zmierz, ale nie miarką, bo jest mało dokładna. Zainwestuj w przymiar do łańcucha, którego cena wynosi od 10 do 20 złotych (są też dużo droższe, ale tańsze w zupełności spełnią swoje zadanie). Jego użytkowanie jest bardzo proste - pomiędzy ogniwa łańcucha, nie dociskając, wsuń przymiar i sprawdź na jaką głębokość wchodzi jego dłuższa część. Jeśli wpada bezproblemowo w szczeliny to znak, że łańcuch się naciągnął i trzeba go wymienić. Ile kilometrów można przejechać na nowym łańcuchu? Nie ma reguły, jak zawsze wpływ na to mają czynniki jak: masa ciała, rodzaj łańcucha i ścieżki jakie pokonujesz. Im częściej pielęgnujesz łańcuch, tym dłuższa żywotność go czeka.

Bądź widoczny

Dni stają się coraz dłuższe, a rowerzysta nie ma obowiązku zapalać świateł w dzień. Jeśli nawet poruszamy się z reguły tylko za dnia, to musimy posiadać przede wszystkim odblaski - na ten czas możesz zdemontować całe oświetlenie, które obowiązuje w nocy. W końcu my rowerzyści też jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i mamy obowiązek być widoczni dla własnego bezpieczeństwa, ale też bezpieczeństwa innych kierowców i pieszych. Obowiązkowe światła to: światło przednie (najlepiej migające, żółte lub białe), światło tylnie czerwone odblaskowe i tylnie świecące ciągłym lub migającym światłem. Jeśli masz sprawne oświetlenie to już jesteś w pełni gotów na długo wyczekiwany sezon.

Ruszaj w drogę

Całe przygotowanie roweru nie zajmie ci dłużej niż godzinę, ale z tym możesz poczekać na cieplejsze dni. Po tak rzetelnym odświeżeniu roweru możesz ruszać w drogę, tyko nie zapomnij o rozgrzewce swojego ciała. Wejdź w ten sezon mądrze, nie doprowadź do kontuzji na własne życzenie i regularnie sprawdzaj swój rower, by służył ci jak najdłużej. Do wiosny zostało jeszcze trochę czasu, więc zacznij od siebie, bo dobra forma przyda ci się w nadchodzącym sezonie, aby bezproblemowo przecierać nowe szlaki. Jedź bezpiecznie. Ahoj przygodo!

Rowerowi maniacy już powoli szykują się na nadchodzący sezon wiosenny. Chociaż zimowa aura nas nie opuszcza, a synoptycy nie wróżą rychłego nadejścia wiosny, to już czas, aby odświeżyć ukochane dwa kółka, ale też zadbać o swoją kondycję.

Sport to zdrowie, ale należy pamiętać, żeby robić to z głową - dobra forma po zimowym lenistwie jest jak najbardziej wskazana. Wystarczą zwykłe ćwiczenia rozgrzewające mięśnie w domowym zaciszu lub dla bardziej wymagających basen czy siłownia. Dzięki takiemu przygotowaniu unikniesz kontuzji, których na rowerze też można się nabawić.

Zanim wsiądziesz na swój rower pamiętaj, że wymaga on gruntownego przeglądu, a jego sprawne działanie będzie gwarancją udanych wiosennych wycieczek. Możesz wykonać go w domowych warunkach i trochę zaoszczędzić , ale jeśli nie czujesz się na siłach, oddaj go w ręce ekspertów. Cena profesjonalnego serwisu roweru waha się między 50-150 złotych.

Przede wszystkim go umyj

Zapewne twój rower przezimował w garażu lub w piwnicy i nie jest pierwszej świeżości, a jego przyjaciele to kurz oraz pozostałości błota z poprzedniego sezonu. Zatem potrzebujesz trochę wolnego czasu oraz wiaderka z ciepłą wodą i płynem do naczyń. Myjki wysokociśnieniowe nie są wskazane, bo woda może dostać się do miejsc specjalnie uszczelnionych i uszkodzić np. łożysko. Woda i gąbka w zupełności wystarczą, a do szorowania zaschniętego brudu użyj nieco twardszego materiału (pamiętaj jednak, by nie porysować lakieru).

Kolejna ważna kwestia w myciu roweru, to czyszczenie starego tłuszczu znajdującego się na łańcuchu. Najłatwiej usuniesz go benzyną ekstrakcyjną i kawałkiem szmatki. Tak samo postępuj w przypadku zębatek. Po dokładnym wyczyszczeniu zakamarków z błota i brudu użyj gąbki i wody z płynem do naczyń i wyczyść dokładnie cały rower. Pamiętaj, żeby go opłukać z piany, a następnie użyj szmatki i osusz rower, nie zapominając o wypolerowaniu ramy, aby nie pozostały smugi.

Sprawdź opony

Rower, tak jak samochód, potrzebuje sprawnych kół - to podstawa udanego rozpoczęcia sezonu. Sprawdź ciśnienie w oponach, niedopompowana opona szybko się zużywa i niszczy, na ściankach bocznych pojawiają się pęknięcia, co może doprowadzić do jej rozerwania. Ciśnienie w oponach schodzi każdego dnia, dlatego zaleca się ich regularne dopompowywanie. Żywotność opon zależna jest od kilku czynników jak: nawierzchni, którą się poruszasz, twojej wagi i całkowitej masy roweru oraz stylu jazdy i jakości używanych opon. Jeżeli zauważysz, że kolor bieżnika uległ zmianie, to znak, że wzmocnienie antyprzebiciowe nie jest już skuteczne i należy wymienić oponę. Tak samo postępuj w przypadku, kiedy odczujesz słabą przyczepność do podłoża. Jeśli nie zauważyłeś ,aby twoje opony miały którąś z opisanych dolegliwości, to śmiało możesz ruszać w trasę. Jednak zanim to zrobisz, sprawdź jeszcze hamulce.

Sprawne hamulce podstawą bezpieczeństwa

Kwestia chyba najważniejsza to zdatne do użytkowania hamulce. Przepisy ruchu drogowego wymagają co najmniej jednego sprawnego hamulca – gwarantuje on bezpieczną podróż, a to chyba sprawa priorytetowa. Jak sprawdzić czy są w formie? Otóż najłatwiejszy sposób to poruszanie rowerem w przód i tył z jednocześnie zaciskanym hamulcem. Jeżeli pomimo dokręconych śrub koło przetacza się, należy dociągnąć linki. Następne rzuć okiem na klocki hamulcowe, które też podlegają wymianie - jeśli jedna piąta jest zużyta to czas na wymianę. Wszystko działa tak jak powinno? To teraz zaaplikuj kilka kropel oleju mineralnego (dostępny w serwisach oraz w Internecie) w zawiesiny hamulców, aby sprawniej pracowały.

Łańcuch sercem roweru

Łańcuch to część roweru, która zużywa się stosunkowo najczęściej. Zaleca się go smarować i czyścić oraz w razie potrzeby wymieniać na nowy. Ma on tendencję do rozciągania się. Jeśli zbyt długo nie jest wymieniany, to może doprowadzić do uszkodzenia korby lub kasety, a ich wymiana to już poważne koszty. Odpowiednio dbając o ten mechanizm można temu zapobiec i zaoszczędzić. Jeśli więc łańcuch przeskakuje między zębatkami, a napęd głośno pracuje i nie jest to wina źle wyregulowanych przerzutek, to znak, żeby sprawdzić długość łańcucha. Przecież czeka cię tyle wspaniałych, wiosennych przygód, ale tylko na sprawnym rowerze. Jeśli chcesz ominąć serwis i zaoszczędzić kolejne pieniądze, sam sprawdź, czy łańcuch jest w dobrym stanie. Zwyczajnie w świecie go zmierz, ale nie miarką, bo jest mało dokładna. Zainwestuj w przymiar do łańcucha, którego cena wynosi od 10 do 20 złotych (są też dużo droższe, ale tańsze w zupełności spełnią swoje zadanie). Jego użytkowanie jest bardzo proste - pomiędzy ogniwa łańcucha, nie dociskając, wsuń przymiar i sprawdź na jaką głębokość wchodzi jego dłuższa część. Jeśli wpada bezproblemowo w szczeliny to znak, że łańcuch się naciągnął i trzeba go wymienić. Ile kilometrów można przejechać na nowym łańcuchu? Nie ma reguły, jak zawsze wpływ na to mają czynniki jak: masa ciała, rodzaj łańcucha i ścieżki jakie pokonujesz. Im częściej pielęgnujesz łańcuch, tym dłuższa żywotność go czeka.

Bądź widoczny

Dni stają się coraz dłuższe, a rowerzysta nie ma obowiązku zapalać świateł w dzień. Jeśli nawet poruszamy się z reguły tylko za dnia, to musimy posiadać przede wszystkim odblaski - na ten czas możesz zdemontować całe oświetlenie, które obowiązuje w nocy. W końcu my rowerzyści też jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i mamy obowiązek być widoczni dla własnego bezpieczeństwa, ale też bezpieczeństwa innych kierowców i pieszych. Obowiązkowe światła to: światło przednie (najlepiej migające, żółte lub białe), światło tylnie czerwone odblaskowe i tylnie świecące ciągłym lub migającym światłem. Jeśli masz sprawne oświetlenie to już jesteś w pełni gotów na długo wyczekiwany sezon.

Ruszaj w drogę

Całe przygotowanie roweru nie zajmie ci dłużej niż godzinę, ale z tym możesz poczekać na cieplejsze dni. Po tak rzetelnym odświeżeniu roweru możesz ruszać w drogę, tyko nie zapomnij o rozgrzewce swojego ciała. Wejdź w ten sezon mądrze, nie doprowadź do kontuzji na własne życzenie i regularnie sprawdzaj swój rower, by służył ci jak najdłużej. Do wiosny zostało jeszcze trochę czasu, więc zacznij od siebie, bo dobra forma przyda ci się w nadchodzącym sezonie, aby bezproblemowo przecierać nowe szlaki. Jedź bezpiecznie. Ahoj przygodo!

Kategoria: Poradniki
Data: 08.03.2018
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.