https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/szytka-co-to-jest-jaka-wybrac-ktora-najlepsza/15453/ 2019-08-13 17:12:03.000000

Szytka – co to jest? Jaką wybrać? Która najlepsza?

Szytka od pewnego czasu stanowi alternatywę dla zwykłej opony z dętką. Przed jej zakupem warto poznać specyfikę jej działania oraz co ją odróżnia od tradycyjnego ogumienia.

Szytka – co to?

Szytka jest jednym z rodzajów ogumienia rowerowego, w którym dętka jest zszyta razem z oponą. Całość za pomocą specjalnego kleju, lub taśmy jest przyklejana do obręczy. Obręcz sklejona z szytką rożni się od typowych modeli – jest bardziej plaska oraz nie ma rantu do zaczepienia, ani dużego zagłębienia. Szytki rowerowe dominują w rowerach szosowych, a także w sporcie zawodowym.

Pozostałe rodzaje ogumienia to dobrze znana dętka z oponą, lub stosunkowo młoda na rynku opona bezdętkowa – tubeless.

Warto wiedzieć!

Szytki rowerowe wymagają wprawy w montażu, który jest dość trudną czynnością dla początkujących rowerzystów.

Wady i zalety szytki szosowej

Do podstawowych zalet stosowania szytki zalicza się:

  • na zakrętach są bardziej przyczepne
  • są lżejsze niż tradycyjna wersja z dętką
  • pozwalają na wyższe ciśnienie w oponie
  • dobrze współpracują z obręczami karbonowymi

Natomiast główne wady to wyższa cena oraz bardziej skomplikowany montaż do obręczy. Co więcej, w Polsce wybór szytek rowerowych jest znacznie mniejszy niż zwykłych dętek.

Warto wiedzieć!

Na rynku pojawiły się także opono-szytki, czyli opony połączone z dętką, które można założyć do zwykłej obręczy. Ponadto istnieje możliwość pompowania ich tak samo, jak klasycznych szytek, czyli do 15 atmosfer.

Szytka czy opona?

Każdy z kolarzy staje przed wyborem pomiędzy oponą a szytką rowerową. Na korzyść tej pierwszej opcji przemawia niższa cena, łatwiejsza wymiana na nową i duży wybór poszczególnych modeli. Z kolei w przypadku szytki na plus działa jej waga, przyczepność i komfort jazdy. Rowerzyści, którzy mają mniejszy budżet i obawiają się montażu i wymiany szytki, powinni wybrać oponę. Natomiast osoby ceniące jakość jazdy, lub jeżdżące zawodowo – szytkę szosową.

Uwaga!

Naprawa szytki rowerowej jest dość czasochłonna. Wymaga zdjęcia szytki poprzez usunięcie kleju bądź taśm użytych do jej montażu, a dopiero potem założeniu nowej.

Szytka czy dętka?

Szytki używane są głównie w profesjonalnym kolarstwie, a dętki do jazdy codziennej. Dętki to nie tylko mniejszy wydatek, ale i prostsza wymiana oraz łatwiejszy transport. Alternatywną opcją do typowej szytki rowerowej może być szytka torowa, która pozwala na jej zwijanie. W ten sposób zabranie ze sobą na trasę szytki będzie, tak samo łatwe, jak i dętki.

Do jazdy wyścigowej, przełajowej górskiej zaleca się zastosowanie szytek rowerowych. Do wyścigów po szosie można używać specjalnie dedykowanej w tym celu szytki szosowej. W amatorskiej jeździe połączenie opony z dętką zdecydowanie wystarczy.

Podsumowując, szytka rowerowa idealnie sprawdza się w profesjonalnym kolarstwie i dla wszystkich ceniących wyższą jakość jazdy. Przed zakupem należy pamiętać, że wybór szytki związany jest z bardziej skomplikowanym montażem bądź naprawą, niż w przypadku posiadania zwykłej dętki.

Szytka – co to?

Szytka jest jednym z rodzajów ogumienia rowerowego, w którym dętka jest zszyta razem z oponą. Całość za pomocą specjalnego kleju, lub taśmy jest przyklejana do obręczy. Obręcz sklejona z szytką rożni się od typowych modeli – jest bardziej plaska oraz nie ma rantu do zaczepienia, ani dużego zagłębienia. Szytki rowerowe dominują w rowerach szosowych, a także w sporcie zawodowym.

Pozostałe rodzaje ogumienia to dobrze znana dętka z oponą, lub stosunkowo młoda na rynku opona bezdętkowa – tubeless.

Warto wiedzieć!

Szytki rowerowe wymagają wprawy w montażu, który jest dość trudną czynnością dla początkujących rowerzystów.

Wady i zalety szytki szosowej

Do podstawowych zalet stosowania szytki zalicza się:

  • na zakrętach są bardziej przyczepne
  • są lżejsze niż tradycyjna wersja z dętką
  • pozwalają na wyższe ciśnienie w oponie
  • dobrze współpracują z obręczami karbonowymi

Natomiast główne wady to wyższa cena oraz bardziej skomplikowany montaż do obręczy. Co więcej, w Polsce wybór szytek rowerowych jest znacznie mniejszy niż zwykłych dętek.

Warto wiedzieć!

Na rynku pojawiły się także opono-szytki, czyli opony połączone z dętką, które można założyć do zwykłej obręczy. Ponadto istnieje możliwość pompowania ich tak samo, jak klasycznych szytek, czyli do 15 atmosfer.

Szytka czy opona?

Każdy z kolarzy staje przed wyborem pomiędzy oponą a szytką rowerową. Na korzyść tej pierwszej opcji przemawia niższa cena, łatwiejsza wymiana na nową i duży wybór poszczególnych modeli. Z kolei w przypadku szytki na plus działa jej waga, przyczepność i komfort jazdy. Rowerzyści, którzy mają mniejszy budżet i obawiają się montażu i wymiany szytki, powinni wybrać oponę. Natomiast osoby ceniące jakość jazdy, lub jeżdżące zawodowo – szytkę szosową.

Uwaga!

Naprawa szytki rowerowej jest dość czasochłonna. Wymaga zdjęcia szytki poprzez usunięcie kleju bądź taśm użytych do jej montażu, a dopiero potem założeniu nowej.

Szytka czy dętka?

Szytki używane są głównie w profesjonalnym kolarstwie, a dętki do jazdy codziennej. Dętki to nie tylko mniejszy wydatek, ale i prostsza wymiana oraz łatwiejszy transport. Alternatywną opcją do typowej szytki rowerowej może być szytka torowa, która pozwala na jej zwijanie. W ten sposób zabranie ze sobą na trasę szytki będzie, tak samo łatwe, jak i dętki.

Do jazdy wyścigowej, przełajowej górskiej zaleca się zastosowanie szytek rowerowych. Do wyścigów po szosie można używać specjalnie dedykowanej w tym celu szytki szosowej. W amatorskiej jeździe połączenie opony z dętką zdecydowanie wystarczy.

Podsumowując, szytka rowerowa idealnie sprawdza się w profesjonalnym kolarstwie i dla wszystkich ceniących wyższą jakość jazdy. Przed zakupem należy pamiętać, że wybór szytki związany jest z bardziej skomplikowanym montażem bądź naprawą, niż w przypadku posiadania zwykłej dętki.

Kategoria: Poradniki
Data: 03.08.2019
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Lista komentarzy jest pusta.