http://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/jakie-kolka-w-rolkach-sa-najlepsze/5988/ 2017-10-24 12:59:37.000000

Jakie kółka w rolkach są najlepsze?

Ostatnio wspominaliśmy o rodzajach i przeznaczeniach rolek. A co w przypadku, kiedy mamy już rolki, ale trochę nam się zużyły z upływem lat ? Pozornie prosta konstrukcja zawiera w sobie kółka, łożyska, a te z kolei mogą mieć różne wielkości, twardości, właściwości...

Większość dostępnych produktów na rynku wykonanych jest z poliuretanu, czyli syntetycznego kauczuku. Jednak kółko to nie tylko materiał, różnią się przede wszystkim stopniem twardości i rozmiarem.

Oznaczenia

Każde kółko posiada 2 oznaczenia. Pierwsze dotyczy wielkości, drugie natomiast twardości. Przykładowy zapis 80MM 80A, lub 80/80A oznacza nic innego jak koła o wielkości 80 milimetrów i twardości 80A.

Wielkość

Najprostszy podział kółek, to po prostu małe i duże.

Zasada jest prosta, im większe kółko, tym szybciej można na nim jeździć, ale gorzej będzie się na nim manewrowało. Warto na to zwrócić uwagę analizując wcześniej nasze potrzeby.

Małe ? możemy zmieścić w zakresie 47 ? 70 mm. Są zwrotne, ale nie szybkie. Jazda na nich jest łatwiejsza, są stabilniejsze. Jeżeli dobierzemy do najmniejszego rozmiaru płaski profil, otrzymamy bardzo stabilne kółka do jazdy agresywnej.

Duże ? ten zakres obejmuje koła 84 ? 110 mm. Są bardzo szybkie, ale niestety też mniej zwrotne i gorzej tutaj z przyczepnością. Rozmiary powyżej 90 mm są już dedykowane dla profesjonalistów, oraz na wszelkiego rodzaju zawody.

Profil

Wspominając o rozmiarze pojawiło się pojęcie profilu koła. To nic innego jak kształt samego kółka. Jeżeli powierzchnia, która się styka z ziemią jest płaska mówimy tutaj o płaskim kółku. Jest ono bardzo przyczepne, ale nie rozwiniemy na nim dużych prędkości. Takie rozwiązanie idealnie nada się do rolek agresywnych. Jeżeli natomiast kółko ma cienką powierzchnię styku z ziemią, to jest to kółko o profilu ściętym do jazdy szybszej, ale mniej stabilnej. Koła o profilu okrągłym, czyli pośrednim między dwoma poprzednimi idealnie nadadzą się do poruszania w ruchu miejskim oraz do jazdy Freestyle.

Twardość

Ten parametr jest podawany wraz z literką ?A? i oznacza twardość poliuretanu wykorzystywanego do wytworzenia koła. Przeciętnie twardość ta mieści się w zakresie od 78 ? 82A. Tak samo jak w przypadku rozmiaru tutaj również należy zastanowić się nad specyfiką jazdy. Im wyższa liczba, tym twardsze i bardziej wytrzymałe koło, jednak większa twardość powoduje mniejszy komfort i tłumienie drgań. Miękkie koło szybciej się zetrze, ale wygodniej będzie się na nim jeździło, zapewni nam lepsze tłumienie drgań, będzie bardziej przyczepne.

Kompromisem używanym w sporej części produktów dostępnych na rynku jest wartość 80A, będąca połączeniem komfortu i trwałości.

Tyle na dziś w temacie kółek. W następnych odcinkach skupimy się nad rodzajami łożysk i powiemy na co zwrócić uwagę przy zakupie własnych rolek.



























Większość dostępnych produktów na rynku wykonanych jest z poliuretanu, czyli syntetycznego kauczuku. Jednak kółko to nie tylko materiał, różnią się przede wszystkim stopniem twardości i rozmiarem.

Oznaczenia

Każde kółko posiada 2 oznaczenia. Pierwsze dotyczy wielkości, drugie natomiast twardości. Przykładowy zapis 80MM 80A, lub 80/80A oznacza nic innego jak koła o wielkości 80 milimetrów i twardości 80A.

Wielkość

Najprostszy podział kółek, to po prostu małe i duże.

Zasada jest prosta, im większe kółko, tym szybciej można na nim jeździć, ale gorzej będzie się na nim manewrowało. Warto na to zwrócić uwagę analizując wcześniej nasze potrzeby.

Małe ? możemy zmieścić w zakresie 47 ? 70 mm. Są zwrotne, ale nie szybkie. Jazda na nich jest łatwiejsza, są stabilniejsze. Jeżeli dobierzemy do najmniejszego rozmiaru płaski profil, otrzymamy bardzo stabilne kółka do jazdy agresywnej.

Duże ? ten zakres obejmuje koła 84 ? 110 mm. Są bardzo szybkie, ale niestety też mniej zwrotne i gorzej tutaj z przyczepnością. Rozmiary powyżej 90 mm są już dedykowane dla profesjonalistów, oraz na wszelkiego rodzaju zawody.

Profil

Wspominając o rozmiarze pojawiło się pojęcie profilu koła. To nic innego jak kształt samego kółka. Jeżeli powierzchnia, która się styka z ziemią jest płaska mówimy tutaj o płaskim kółku. Jest ono bardzo przyczepne, ale nie rozwiniemy na nim dużych prędkości. Takie rozwiązanie idealnie nada się do rolek agresywnych. Jeżeli natomiast kółko ma cienką powierzchnię styku z ziemią, to jest to kółko o profilu ściętym do jazdy szybszej, ale mniej stabilnej. Koła o profilu okrągłym, czyli pośrednim między dwoma poprzednimi idealnie nadadzą się do poruszania w ruchu miejskim oraz do jazdy Freestyle.

Twardość

Ten parametr jest podawany wraz z literką ?A? i oznacza twardość poliuretanu wykorzystywanego do wytworzenia koła. Przeciętnie twardość ta mieści się w zakresie od 78 ? 82A. Tak samo jak w przypadku rozmiaru tutaj również należy zastanowić się nad specyfiką jazdy. Im wyższa liczba, tym twardsze i bardziej wytrzymałe koło, jednak większa twardość powoduje mniejszy komfort i tłumienie drgań. Miękkie koło szybciej się zetrze, ale wygodniej będzie się na nim jeździło, zapewni nam lepsze tłumienie drgań, będzie bardziej przyczepne.

Kompromisem używanym w sporej części produktów dostępnych na rynku jest wartość 80A, będąca połączeniem komfortu i trwałości.

Tyle na dziś w temacie kółek. W następnych odcinkach skupimy się nad rodzajami łożysk i powiemy na co zwrócić uwagę przy zakupie własnych rolek.



























Kategoria: Poradniki
Data: 24.10.2017
Social
0 ocen
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.