Udostępnij
Skomentuj

Jaki rower szosowy wybrać? Który będzie najlepszy?

Podpowiadamy, jak dokonać wyboru odpowiedniego roweru szosowego. Na co zwrócić uwagę?

Kolarstwo szosowe z roku na rok staje się coraz przystępniejszą dyscypliną sportową nie tylko dla profesjonalistów, ale też dla amatorów. Wszystko to za sprawą coraz szerszej oferty rowerów szosowych i coraz korzystniejszego przedziału cenowego tych jednośladów. Jak wybrać odpowiedni rower szosowy?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest łatwiejsza, niż nam się może wydawać. Wystarczy bowiem przeanalizować najważniejsze parametry i dopasować je do naszych potrzeb i wymagań.

Polecane rowery

Rower szosowy – dlaczego warto go kupić?

Omawiany model już na pierwszy rzut oka mocno różni się od innych rodzajów rowerów, a to sprawia, że wiele osób zastanawia się, czy aby na pewno warto kupić jednoślad tego typu. Jeśli jednak zamierzamy trenować kolarstwo, jeździć szosami i drogami rowerowymi, rozwijać jak najwyższe prędkości, a w przyszłości wystartować w jakimś wyścigu, to szosówka będzie idealnym wyborem.

Oczywiście nie oznacza to, że rower szosowy kierowany jest wyłącznie do osób, które chcą stanąć na starcie jakiegoś wyścigu. Okaże się on dobrym wyborem również dla tych, którzy poruszają się przede wszystkim po odpowiednio przygotowanych ścieżkach i chcą jeździć szybciej, niż pozwala na to standardowy rower górski. Szosówka pozwoli nam więc pokonywać dłuższe trasy w krótszym czasie.

Warto w tym miejscu podkreślić, że jazda na rowerze szosowym wygląda nieco inaczej niż na popularnym rowerze górskim lub na rowerze miejskim.

Jak wybrać rower szosowy?

Oferta rowerów szosowych jest bardzo szeroka i mocno zróżnicowana. Bez problemu kupimy rower tego typu od ręki i to w zróżnicowanych wariantach cenowych. Żeby nie kupować w ciemno, warto poznać kilka kluczowych parametrów, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze roweru szosowego. Oto one:

  • Rama – czyli kluczowy element konstrukcyjny całego roweru. Od tego, jaka rama została zastosowana w wybranym rowerze, będzie zależał komfort jazdy, ale też cena jednośladu. W przypadku rowerów szosowych, warto postawić na jak najlżejszą konstrukcję. Do jazdy amatorskiej w zupełności wystarczy rower z ramą aluminiową (ciężkie ramy stalowe pomału odchodzą już do lamusa, a przynajmniej w przypadku szosówek), a zawodowcy i kupujący, którzy dysponują wysokim budżetem, mogą pomyśleć o ramie karbonowej, która jest niezwykle lekka i wytrzymała.

Istotną kwestią jest także rozmiar ramy roweru szosowego. Jaki uznać za odpowiedni? To zależy od wzrostu rowerzysty. W sieci bez problemu można znaleźć kalkulatory rozmiarów rowerowych, jak również przeliczniki, które pozwalają samodzielnie skalkulować optymalny rozmiar ramy oraz kół. Wszystko to pozwoli określić rozmiar roweru szosowego, na jaki powinniśmy się zdecydować.

  • Waga – w dużej mierze zależy od wykorzystanej ramy, choć jeszcze niedawno, według norm UCI, waga roweru szosowego nie powinna być mniejsza niż 6,8 kg. Obecnie standardy te są znacznie luźniejsze, dlatego możemy znaleźć również modele lżejsze.
  • Koła – od ich rozmiaru, rodzaju i zastosowanych opon będzie zależał komfort jazdy na rowerze szosowym. Jak łatwo zauważyć, większość osób jeżdżących na szosówkach sięga po większe koła (minimum rozmiar 28). Im większe koło, tym większe prędkości można rozwijać, ale też tym gorsza przyczepność do podłoża. Rozmiar 28 wydaje się uśrednionym, optymalnym wyborem, ale można sięgnąć też po większy model kół.
  • Układ napędowy – standardem w rowerach szosowych jest mechanizm o dwóch blatach w mechanizmie korbowym (50/34) i z zębatką 28. To optymalny wybór dla początkujących użytkowników rowerów szosowych. Osoby bardziej doświadczone mogą sięgnąć po mechanizm korbowy 52/36 lub 53/39, który pozwoli na rozwijanie o wiele większych prędkości. Nie bez znaczenia są także zastosowane w rowerze przerzutki oraz hamulce.
  • Marka – rowery szosowe można znaleźć w ofercie wielu marek, a jednoślady tego typu stają się coraz bardziej przystępne cenowo. Mimo wszystko, warto zdawać sobie sprawę z faktu, że i tak o wiele taniej kupimy przeciętny rower górski, turystyczny lub crossowy niż porządną szosówkę.

Rowery szosowe są wciąż mniej popularne od innych, gdyż są przystosowane do specyficznego rodzaju jazdy i przez to są o wiele rzadziej wybierane przez amatorów i rowerzystów rekreacyjnych, a to przekłada się także na ceny. Marki rowerów szosowych, które możemy polecić, to Romet, Goetze, Kross i DHS.

Rower szosowy – cena

Zróżnicowanie produktowe sprawia, że omawiane modele są dostępne w różnych przedziałach cenowych, coraz niższych, choć nadal standardowy rower damski szosowy czy też męski okaże się znacznie droższy od swojego odpowiednika w kategorii modeli górskich.

Warto więc już na wstępie określić dostępny budżet i zorientować się, co można znaleźć w tej cenie, a w najgorszym razie warto rzucić okiem na droższe modele rowerów i rozważyć ich zakup w systemie ratalnym lub odłożyć go odrobinę w czasie, by nie iść na kompromisy pod względem jakości jednośladu.

Względnie tanie rowery szosowe kosztują obecnie 700-800 złotych, jeśli jednak chcemy postawić na najlepsze marki, powinniśmy przygotować się na wydatek od 1200 złotych do nawet 10 tysięcy złotych.

Oferta rowerów szosowych jest szeroka i zróżnicowana. Można znaleźć je w ofertach wielu marek, ale wciąż nie jest to najpopularniejszy typ jednośladów. Jazda na rowerze szosowym jest dynamiczna, prędka i bardzo satysfakcjonująca, dlatego warto rozważyć zakup szosówki, która pozwoli na jazdę podczas dalekich wycieczek, podczas treningów, a nawet podczas zawodów i wyścigów – jest ich obecnie coraz więcej nie tylko na szczeblu profesjonalnym, ale także w wariantach dla pasjonatów i amatorów.

Udostępnij
5,0
3 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 08:29
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.